گفتگوی اختصاصی روابط عمومی حوزه هنری البرز با هادی جان فدا دبیر کنگره ملی شعر حدیث حسن

گفتگوی اختصاصی روابط عمومی حوزه هنری البرز با هادی جان فدا دبیر کنگره ملی شعر حدیث حسن
هادی جانفدا از شاعران شناخته شده کشوری است که اصالتا البرزی است وی تحصیلاتش را تا مقطع مدرک کارشناسی‌ارشد زبان و ادبیات فارسی را ادامه داده است . او سرودن شعر را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرده و از همان ابتدا در عرصۀ شعر آیینی فعالیت داشته است. مجموعه شعرهای «با لهجۀ خدا و صدای خودت» و «کفشداری یازده» از آثار اوست.  او هم اکنون دبیر کنگره ملی شعر حدیث حسن است که در اواخر ماه صفر اختتامیه آن در کرج  برگزار خواهد شد به این بهانه با ایشان گفتگو کردیم .این گفتگو را اختصاصا روابط عمومی حوزه هنری البرز شکل داده است.
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر :  ۱۵۲۴۸۸

-درخصوص چگونگی شکل گیری ایده برگزاری کنگره ملی شعر امام حسن علیه السلام مختصری توضیح بفرمایید.

سه سال پیش دبیرخانه کنگره شعر آیینی با هدف ایجاد یک پایگاه مستمر و ثابت برای شعر اهل بیت (ع) تشکیل و مقرر شد کنگره ملی شعر حدیث حسن که متعلق به وجود مبارک امام حسن مجتبی (ع) است را در کرج برگزار کند.

امسال سومین سالی است که این کنگره در شهر کرج برگزار می شود، اختتامیه کنگره امسال اواخر ماه صفر برگزار خواهدشد. نظر ما بر این بود که فراخوان این مراسم را در روز ولادت امام حسن مجتبی (ع) منتشر و در فاصله بین فراخوان تا اختتامیه که مصادف با شهادت این امام است، برنامه های مختلفی را اجرا کنیم اما به دلیل شرایط کرونایی این امر محقق نشد.

بنظر فاصله زیادی تا اعلام فراخوان و برگزاری اختتامیه است.

درست است فاصله اعلام فراخوان تا اختتامیه کمی طولانی است البته برای این مساله برنامه داشتیم.اگر سال آینده نیز به همین روال برنامه ریزی شود و فراخوان کنگره نیمه ماه رمضان اعلام شود، در صورت تخصیص اعتبار مناسب، در فاصله بین فراخوان تا اختتامیه برنامه های مختلفی حداقل به صورت ماهانه برگزار خواهد شد اما در صورت عدم تحقق این امر، فراخوان را در تاریخی نزدیک تر به زمان اختتامیه اعلام خواهیم کرد.

-لطفا کمی در باره تاثیر شعر آیینی بر جامعه کنونی صحبت کنید و بفرمایید چه تاثیری برجامعه داشته است.

به نظر من، رسانه ای مهمتر از شعر در تاریخ تشیع وجود نداشته است؛ البته همه هنرها از جمله خطاطی، نقاشی، معماری و ... نیز در این عرصه خوش درخشیدند اما هنری که همواره میدان دار و میان دار بوده و به عنوان رسانه اهل بیت (ع) بر جامعه تاثیر گذاشته، شعر بوده است.

با وجود فعالیت رسانه های جدید و حجم تبلیغاتی بالا، رسانه شعر هنوز به عنوان یک رسانه قوی ،فعال، موثر و حائز اهمیت است. هدف ما از برگزاری کنگره شعر حدیث حسن، معرفی کرج به عنوان پایگاهی برای شعر امام حسن مجتبی (ع) بود که تا حدی نیز در این مسیر موفق شدیم؛ اکنون در ابتدای راه قرار داریم و امیدواریم سال آینده بتوانیم قوی تر در این عرصه فعالیت کنیم.

_بنظر شما آیینی امروز چه تفاوتی با شعر مذهبی و آیینی قدما دارد ؟

ببینید زبان یک موجود زنده است و شعر در حوزه زبان اتفاق می افتد، شعر مذهبی، اهل بیت (ع) و شیعی تطابق خوبی با زبان روز داشته و ما توانسته ایم شعر شیعی و آئینی را از نظر فرم و زبان بروز کنیم اما از نظر محتوایی، شعر امروز مانند گذشته نیست و می توان گفت محتواهای قدیمی تر غنای بیشتری داشته است. درخصوص ماندگاری شعر امروز نیز اکنون نمی توان قضاوت کرد باید زمان بگذرد.

مردم هم در کرج و در جاهای دیگر اقبال خوبی نسبت به شعرآیینی داشته اند شما به شب شعرها و جلسات شعری که در کرج برژگزار می شود دقت کنید.کرج می تواند یکی از قطب های شعر مذهبی کشور باشد به شرطی که نهادهای فرهنگی در این راستا توجه بیشتری به شعر شیعی و اهل بیت (ع) داشته باشند پیش تر، همه دستگاه های فرهنگی با همدلی و انسجام اتفاقات خوبی را در حوزه شعر البرز و کرج رقم می زدند اما چند سالی است که از این فضا دور شده ایم.

 

در صورت انسجام و همدلی دستگاه های فرهنگی، شعر می تواند به عنوان پیشانی فرهنگی شهر کرج مطرح باشد زیرا این شهر شعرای خوبی را در خود جای داده است. متولیان عرصه هنر وظیفه رسیدگی به همه هنرها را بر عهده دارند؛ هر هنر باید در جای خود رسیدگی شود زیرا هر یک از آن ها کارکردهای خاص خود را دارند.

حوزه شعر و فرهنگ دستاورد مالی ندارد به همین دلیل باید حمایتی از سوی نهادها صورت گیرد و اعتباری به این هنر تخصیص یابد تا بتوان با استفاده از ظرفیت نیروهای متخصص در شهر، برنامه های موثری را در این عرصه اجرا کرد. دبیرخانه شعر آئینی البرز آمادگی دارد در صورت تخصیص اعتبار معقول، طرح ها و برنامه های خوبی را در شهر کرج اجرا کند.

ارسال نظر