به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، عصر دوشنبه 6 دیماه 1395 جلسه اکران، نقد و بررسی انیمیشن «زندگی پنهانی حیوانات خانگی» با حضور محمد رضا آزاد کارشناس ارشد ادبیات نمایشی برگزار شد. با پایان اکران انیمشن، ویدئو مصاحبه با صداپیشگان بر پرده نقرهای سالن سوره حوزه هنری قم نمایش داده شد و روح الله زنگنه کارشناس انیمیشن حوزه هنری قم برخی نکات فنی و تکنیکی انیمیشن "زندگی مخفی حیوانات خانگی" را برشمرد. زنگنه در ادامه از هزینه ساخت و فروش موفق این انیمشن سخن گفت و به آغاز ساخت "زندگی مخفی حیوانات خانگی2" در سال 2018 اشاره کرد.
در بخش تحلیل محتوایی انیمیشن محمدرضا آزاد به انگیزه و لزوم تامل و نقد و بررسی این انیمیشن پرداخت و گفت: «این فیلم علیرغم مشکلاتی که در پرداخت فیلمنامه و پیشبرد داستان دارد، دارای ویژگیهای داستانی است که میتواند برای هنرمندان انیمیشن مفید باشد. همچنین کمک خواهد کرد که مخاطبان عادی درک بهتری از ابعاد مختلف این انیمشن داشته باشند.»
وی تولید این اثر را بازتاب و همسوی فضای کنونی دنیا دانست و گفت: «در این انیمیشن شاهد دنیایی هستیم که در آن همزیستی و درک متقابل، گفتگو و بهرمندی از یکدیگر علیرغم تفاوتهای قومی، ملی، نژادی، رفتارهای اجتماعی و مهاجرات واجب و ضرورری است.»
آزاد در ادامه گفت: «این فیلم و در یک سطح از رابطه حیوان با انسان و در سطح دیگر رابطه حیوانات خانگی و اهلی با حیوانات وحشی را به نمایش در میآورد، که با توجه به ذهنیتی که نسبت به یکدیگر ساختهاند امکان همزیستی آنها تاکنون فراهم نشده و به عدم رضایتمندی و درگیری میانجامد البته در ادامه با شناختی که از یکدیگر و تواناییهایشان پیدا میکنند زمینه تعامل میانشان بالا رفته و به یک همزیستی مسالمتآمیز میانجامد.»
وی در ادامه و از منظر بررسی موضوع و محتوای این اثر خاطر نشان کرد: «در انیمیشن "زندگی مخفی حیوانات خانگی" ما در شکلی غیر مستقیم زندگی حیوانات را با بیرون رفتن والدین و ماندن کودکان در خانه همشکل میبینیم. اینگونه است که این اثر عملا به درک متقابل خواستهها و شیوههای تربیتی کودکان و والدین میپردازد و این مفهوم به بیننده کودک و نوجوان منتقل میشود که وجود بزرگتر یا هدایتگر برای زندگی و آرامش ضروری است.»
آزاد همچنین تصریح کرد: «در این فیلم مفاهیم ضمنی متعددی وجود دارد که نشان از لایههای معنایی دارد. به عنوان مثال تاثیر رسانهها بر کودکان، استفاده نادرست از فضاهای مجازی در راستای ناراحتی دیگران، مضرات پر خوری و تنبلی، اهمیت اعتماد به نفس، مبارزه برای احقاق حق خود و لزوم توجه به خانواده.»
این کارشناس ادبیات نمایشی در ادامه به جنبههای تکنیکی و ساختاری اثر پرداخت و روایت خرده پیرنگهای اثر را مورد توجه قرار داد و با اشاره به مشکلاتی که این خرده پیرنگها در اتصال با پیرنگ اصلی دارند به جنبههای مفرد هر خرده پیرنگ اشاره کرد. وی همچنین شیوه تصویری جذاب، سریع و متناقض روایت پیش آغازین این انیمیشن را بررسی نمود که در آن کلیت تمامی کارکترها و حوادث مورد توجه قرار میگیرد.
محمد رضا آزاد جنبههای دراماتیک مانند تعلیق، تضاد و قدرت، درگیری را برشمرد و اهمیت آن را در جذب مخاطب یادآور شد. وی در پایان به طراحی کاراکترها از نظر انتخاب شخصیت و طراحی گرافیکی اشاره کرد و تشریح کرد که چگونه کاراکتر میتواند جنبههای متفاوت نقش را به نمایش گذاشته و مخاطب نیز آن را باور کند.
وی در پایان با مقایسه دوبله ایرانی و صدای اصلی فیلم تاکید کرد: «این رسم همیشگی در صداگذاری انیمیشن در ایران باید حد اقل در این انیمشن مورد تجدید نظر قرار گیرد که صدا پیشه باید از صداهای فانتزی و غیرواقعی استفاده کند. چرا که گاه صدای طبیعی کارکرد بهتری در انتقال شخصت دارد.»