از جمله ممتازترین نمونه های هنر اسلامی اسپانیا (اندلس) گلدان های الحمراء است، ظروف ذخیره سازی بسیار بزرگ با دستگیره های بال مانند بزرگ که شکل سبوهای دو دسته یونانی را به خاطر می آورد. حکایت سه تا از یازده گلدان باقی مانده الحمراء ارتباط نزدیکی با "ماریانو فورتونی"، نقاش و مجموعه دار مشهور اسپانیایی سده 19 میلادی دارد. گلدانی که در اینجا ملاحظه می شود نیز در تملک او بود. "فورتونی" این ظرف را در کلیسایی محلی در سلار (salar)،نزدیک گرانادا کشف کرد که از آن در زیر یک آبدان مقدس (ظرف یا سنگاب مقدس در ورودیه کلیسا) استفاده می کردند. او در کارگاه خود گلدان یاد شده را که موضوع نقاشی ای اثر "ریکاردو مادراسو" در نمایشگاه هنری سال 1874 بود، نگهداری کرد. پس از مرگ "فورتونی" این گلدان را شاهزاده "باسیلفسکی" به مبلغ سی هزار فرانک خریداری کرد. ده سال بعد مجموعه هنری او را دولت روسیه خرید و این ظرف از موزه هرمیتاژ سن پترزبورگ سر در آورد.
این گلدان را با کتیبه هایی به خط کوفی محلی خاص منطقه غرناطه (گرانادا) آراسته اند. در مرکز پیکره گلدان لفظ سلامت (صحه) به خط تیره بر پوششی از لعاب طلایی چندبار تکرار شده است. بالای آن نواری از دوایر مماس یکدیگر دیده می شود که با لفظ «شادمانی» زینت یافته است. حروف در این نوار رنگ روشن دارد که بر زمینه ای تیره جلوه گری می کند. در هر دو این نوارها زیر کتیبه ها را با تزیین ماهرانه ای پررنگ و لعاب تر ساخته اند. پایین این کتیبه های مرکزی نواری از اسلیمی به دور گلدان کشیده شده. در حالی که بالای آن ها نوار دیگری با حروف روشن بر لعاب طلایی به چشم می خورد. گلویی گلدان را با نقوش اسلیمی و هندسی تزیین کرده اند.
بر روی دستگیره ها نماد دست فاطمه (س)، نقش بسته که معتقد بودند مردمان را از چشم بد دور می دارد. در یک طرف گلدان این نقشمایه از محدوده ای مزین به اسلیمی ها و در طرف دیگر از شکلی کتیبه وار که لفظ سعادت را از آن می توان خواندف بیرون می زند. همچنین می تون در این ترکیب درختانی را دید که شکل نقش پردازی شده درخت زندگی است.
نوع تزیین این گلدان الحمراء تمایل صنعتگران بربر اندلس را به خوشنویسی و نقش مایه های هندسی نشان می دهد که بعدها از آغاز قرن 19 میلادی در شمال و مرکز اروپا علاقمندان زیادتری پیدا کرد.