به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، کارگاه آهارو مهره کاغذ دست ساز و آموزش جلدهای لاکی دوره تیموری، با حضور اساتید خوشنویسی و هنرمندان تذهیب کار در حوزه هنری کرمان برگزار شد.
الهه شعبانی مدرس کارگاه متولد سال 1365 در مشهد است. وی از سال 1380 فعالیت هنری اش را آغاز نموده و در جشنواره های مختلف دارای رتبه است.وی همچنین سابقه داوری در جشنواره قرآن دانشگاه آزاد کرمان در رشته های تذهیب، گل و مرغ و نگارگری را دارد.
در فرایند کاغذ سازی صنعتی و در کارخانجات برای سفید کردن کاغذ و هم چنین حذف رنگ های اضافه و زیبا تر جلوه دادن کاغذ به ان اسید اضافه می کنند که این اسید در حقیقت در کارهای هنری با رنگ های طبیعی واکنش داده و اثر ماندگاری رنگ را کاهش می دهد و در بلند مدت باعث از بین رفتن اثر می گردد تفاوتی ندارد که در کارهای خوشنویسی بخواهید از کاغذ استفاده کنید و یا نقاشی خط در هر صورت استفاده از کاغذهای صنعتی و اسیدی اصلا توصیه نمی شود.
برای ماندگاری در مدت زمان طولانی اثر باید از کاغذهای بدون اسید یا «اسید فری» (Acid_Free Paper) استفاده کرد، میزان اسیدی بودن کاغذ را با استفاده از کاغذ تورنسل یا حتی روش های دیگر می توان بدست اورد ولی نمونه معروف از کاغذهای دست ساز بدون اسید را می توان ژاپنی ، هندی ، ایرانی ، کشمیری ، چینی و … دانست. مشکل بزرگی که کاغذهای بدون اسید دست ساز دارند سطح ناصاف و زبر و خشن انها می باشد که جهت خوشنویسی نامناسب هستند به همین دلیل باید فرایندی روی کاغذ صورت پذیرد تا سطح ناصاف کاغذ را لیز و مناسب خوشنویسی کند این بستر سازی را اهار مهره و یا اهار و مهره زدن می نامند.
جهت آهار زدن از مواد سنتی طبیعی و حتی صنعتی مختلفی میتوان استفاده کرد ولی بهترین و متداول ترین ماده نشاسته گندم می باشد که به میزان یک پیمانه نشاسته سه پیمانه آب به آن اضافه شده و با هم مخلوط می شوند.
تذهیب اثر الهه شعبانی