سومین نشست بررسی داستان

سومین نشست بررسی داستان های "آنتون چخوف" در بوشهر برگزار شد

سومین نشست بررسی داستان های
در سیزدهمین نشست انجمن داستان بوشهر، چهار داستان کوتاه دیگر از "آنتون چخوف" توسط اعضای انجمن داستان حوزه هنری استان بوشهر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
کد خبر :  ۴۴۵۲۸

دراین نشست، اعضای انجمن داستان حوزه هنری بوشهر به نقد و تحلیل محتوایی داستان های "شوخی کوچک"، "آشنای دست و دل باز"، "خواننده گروه همسرایان" و "رویاها" پرداختند.

زینب عمرانی یکی از اعضای انجمن داستان حوزه هنری بوشهر با اشاره به داستان "آشنای دست و دل باز" گفت: در این داستان، نویسنده در همان جملات اول حس کنجکاوی مخاطب را بر می انگیزد و سه ویژگی شخصیت، نیاز و مشکل را شرح می دهد.

وی ادامه داد: در این داستان، معرفی شخصیت تنها با کشمکش او با خودش و دیالوگ با خویشتن انجام می شود. اگرچه این کارکتر فاقد اکتهای زیادی است اما تنش او با خود و جامعه در قبال مسئله ای به ظاهر ساده باعث باور پذیری قصه می گردد.

عمرانی با اشاره به داستان "شوخی کوچک" بیان کرد: داستان "شوخی کوچک" با درون مایه ای رمانتیک به صورت دانای کل محدود روایت می شود و تنها در ذهن یک شخصیت پرداخته شده است.

وی افزود: رعایت عناصر کلاسیک داستان مثل زمان، شخصیت ها، پرداخت صحنه، تصویرسازی و تعلیق همگی به طرز استادانه ای در این داستان کوتاه رعایت شده اند و این اثر چخوف را به یک نسخه برای آموزش هنرجویان تبدیل کرده است.

عمرانی ادامه داد: اگر چه شوخی کوچکی به نام "دوستت دارم" محملی برای ورود به کشمکش میان دو شخصیت است، اما در بطن داستان، تنهایی مرد و نیاز به دوست داشته شدنِ زن به طور واضحی به نمایش درآمده است.

حسین فیروزه از دیگر اعضای انجمن با اشاره به آثار "چخوف" اظهار داشت: با بررسی آثار چخوف می توان دریافت چخوف، برعکس نویسندگان معاصر خود، علاقه ای به شعار و آرمان ها ندارد و از سیاست و اقتصاد دوری می جوید؛ اما همواره از تأثیرات مخرب این مفاهیم بر جامعه سخن می گوید.

وی ادامه داد: انتخاب انسان های کاملا عادی و فراموش شده، مثل شکارچی، قصاب، بی خانمان و کشاورز به عنوان نقش اول داستان های چخوف، باعث باورپذیری هرچه بیشتر قصه ها و ماندگاری آن در طول بیش از یک قرن شده است.

فیروزه ادامه داد: این نویسنده روس مفاهیمی را در ادبیات جهان خلق کرده است که تا امروز (حتی اگر نه به طور مستقیم) اما زنده و قابل استناد می باشند.

وی با اشاره به فرم پایانی داستان های "چخوف" گفت: پایان بندی داستان های چخوف به دو فرم "پایان شگفت" یا "پایان هیچ" انجام می شود و استفاده به جا از این دو فرم، موجب تثبیت مفهوم و درونمایه داستان های چخوف در اذهان می گردد.

در ادامه نشست، سایراعضای انجمن به خوانش داستان ها و آثار خود با موضوع فرار پرداختند.

برچسب ها: ادب فارسی

ارسال نظر