به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از مهر، نشست خبری ششمین دوسالانه طراحی گرافیک «سرو نقرهای» امروز دوشنبه ۲۰ آبانماه با حضور دبیر و اعضای شورای سیاستگذاری این دوسالانه در ساختمان شماره دو خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
فاطمه کرکهآبادی رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در این نشست گفت: دوسالانه سرو نقرهای محل نمایش کارهای تولیدی طی دو سال فعالیت اعضای انجمن است که قبلا هر سال برگزار میشد اما چهار دوره است که به صورت دوسالانه برگزار میشود. در دوسالانه ششم، از هر عضو حداقل یک و حداکثر ۳ اثر را به نمایش میگذاریم که به دلیل محدودیت فضای نمایشگاهی است که در اختیار داریم.
در ادامه محسن سلیمانی دبیر دوسالانه سرو نقرهای طی سخنانی اظهار کرد: ششمین دوسالانه سرو نقرهای همانند دورههای پیشین، محلی است برای ارائه آثار اعضای انجمن در طول ۲ سال؛ به نظرم هر هنرمند و شاعر باید جای خوبی را برای ارائه اثرش داشته باشد.
وی افزود: انجمن صنفی طراحان گرافیک جزء معدود انجمنهایی است که کارش را به صورت حرفهای انجام داده است. برگزاری نمایشگاه، دوسالانه، هفته گرافیک و... برای عرضه و ترویج آثار طراحان است.
محسن سلیمانی دبیر سرو نقرهای نیز گفت: ششمین دوسالانه سرو نقرهای نیز همانند دورههای پیش، محفلی برای نمایش آثار طراحان گرافیک طی دو سال گذشته است، با این نگاه که هر هنرمند برای عرضه اثر خود جایگاهی داشته باشد.
وی با اشاره به برپایی انجمنی این دوسالانه با توجه به صنفی بودن انجمن طراحان گرافیک ایران، توضیح داد: انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران جزء اولین انجمنهایی بود که ثبت شد و به صورت حرفهای فعالیت خودش را انجام داده است و یکی از اهداف ما این است که نمایشگاهها و دوسالانههایی برای عرضه و ترویج و نمایش آثار اعضای خودمان داشته باشیم. همچنین از دیگر اهدافمان این است که آثار را به نمایش عمومی بگذاریم تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. از طرف دیگر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، در این سالها سفارش به طراحان گرافیک حتی طراحان حرفهای کمتر شده است و به همین دلیل ما سعیداریم با برگزاری دوسالانهها، سازمانها، شرکتها و مردم را ترغیب کنیم تا آثار را ببینند و این اتفاق باعث تقویت سلیقه سفارشدهندگان و مردم شود.
دبیر دوسالانه طراحی گرافیک سرو نقرهای تصریح کرد: این دوسالانه ممکن است نماینده کل گرافیک ایران نباشد اما سعی داریم بتوانیم مباحث صنفی، اقتصادی و نمایش آثار و تغییر ذائقه مردم را به منصه ظهور برسانیم. برای رسیدن به این چشمانداز نیز نیازمند همراهی سازمانها، نهادها و ارگانهای مرتبط با هنرهای تجسمی هستیم.
وی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار تا ۲۳ آبان ماه تمدید شده است، افزود: دوسالانه جایگاهی برای طراحان به حساب میآید و به همین دلیل مهلت فراخوان را تمدید کردیم تا طراحان فرصت پیدا کنند آثارشان را برای ما بفرستند.
سلیمانی همچنین درباره نگاه ویژه به جوانان گفت: در این دوره برای ما مهم بود که نگاه ویژه به جوانها داشته باشیم. قرار شد حضور آنها را پررنگتر در نظر بگیریم به همین دلیل در ترکیب سه نفره اعضای داوری حتما از یک پیشکسوت استفاده میکنیم و حتما یک چهره جوان که حتی ممکن است شناخته شده هم نباشد در این ترکیب حضور خواهد داشت.
در ادامه مسعود سپهر عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه سرو نقرهای نیز درباره حضور اعضا در این دوره گفت: تعداد اعضای انجمن بیش از ۱۷۰۰ نفر هستند و امیدواریم همه اعضای انجمن در این دوسالانه مشارکت داشته باشند اما دورههای گذشته بین ۵۰ الی ۷۰ درصد اعضا مشارکت داشتند و برای دوسالانه اثر ارسال کردند.
سلیمانی نیز در این باره بیان کرد: یکی از شرایطی که در فراخوان اعلام شد این بود که کارها باید سفارش دهنده داشته باشند چراکه معتقد به حرفهای بودن صنف هستیم و به همین دلیل شاهد آثاری هستیم که قصد داریم سلیقه و ذائقه عمومی را ارتقا دهیم.
وی افزود: البته در بخش تایپ فیس، سفارشدهنده را حذف کردیم و بیانیه را جایگزین کردیم چون طراحان را به سمت ارسال اثر سوق دهیم. هرچند کیفیت مدنظر ماست اما اگر میخواستیم شاهد مشارکت هنرمندان در بخش تایپ فیس باشیم، باید سفارشدهنده را حذف میکردیم تا با دست باز کارشان را بفرستند.
سلیمانی در پاسخ به پرسشی درباره حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه دوسالانه سرو نقرهای کاملا صنفی است اما قاعدتا ما به عنوان انجمن صنفی نمیتوانیم به تنهایی کارهای دوسالانه را پیش ببریم و به همین دلیل از حضور سازمانها و نهادهای مرتبط با گرافیک و هنرهای تجسمی استقبال میکنیم. در این زمینه، مدیرکل هنرهای تجسمی نیز قول مساعدت به ما دادهاند و همراهی ایشان را در اختیار خواهیم داشت.
وی درباره بحث داوری در فراخوان نیز توضیح داد: هیات انتخاب آثار نداریم اما در هر بخش تندیس سرو نقرهای را اهدا میکنیم که به همین دلیل آثار برای دریافت این تندیس توسط سه داور در هر بخش داوری میشوند. اگر تعداد آثار در نمایشگاه کم باشند به این دلیل است که محدودیت مکان نمایش داریم.
سپهر نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تعرفههای انجمن و تغییر قیمتها بر چه اساسی سنجیده میشود، گفت: دستمزدهای طراحان گرافیک بر این اساس است که افراد شاغل در این حوزه هستند و با این کار تامین معاش میکنند و با این حساب دستمزد یک گرافیست حرفهای بر اساس بساط کردن نیست و این نوع نگاه به دلیل حضور افراد غیرحرفهای در این حوزه به وجود آمده است. ایران تلنت سال گذشته آماری ارائه کرده که پایینترین دستمزد در هنرهای تجسمی بوده است بنابراین کمی کمتوجهی و بیانصافی را در این حوزه شاهدیم.
مهدی فاتحی مدیر هنری سرو نقرهای و طراح پوستر نیز درباره این بخش و پوستر دوسالانه ششم گفت: پوستر این دوره با توجه به هویت دوسالانه سرو نقرهای طراحی شده است؛ سرو نقرهای را با هنر معرق و با همان نگاه و فلسفه از کل به جز طراحی کردم. در بخش نوشتاری نیز نوعی کانسپت و ایده را از سیاه مشقها گرفتم.
سلیمانی در پایان نشست درباره برگزاری سراسری دوسالانه سرو نقرهای در استانها گفت: در این مورد چهار استان همچون برگزاری استانی هفته گرافیک، تقاضای برگزاری نمایشگاه سرو نقرهای را مطرح کردهاند که فعلا شهرهای میزبان قطعی نشدهاند.