به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از خبرگزاری شبستان، نمایشگاه هنرهای تجسمی با عنوان «غدیر»در گالری خانه عکاسان حوزه هنری برپاشده است. در این نمایشگاه 40 اثر از آثار هنرمندان محمدصابر شیخ رضایی، محمد توکلی، مسعود نجابتی، سعید محمودی ازناوه، نصرالله افجهای، فراس عباس، امیر حسامینژاد، حمیدرضا کشاورزی، سیدمهدی میرحیدری ، ملکمحمد قزوینی، جلیل رسولی، ملکمحمد قزوینی، محمد خیاطی، رضا بدرالسماء، سیدرسول آقامیری، رسول معصومزاده، مجید جدیدی و احمد عزیزپور به نمایش در آمده است. به بهانه برپایی این نمایشگاه گفتگویی با «سید مسعود شجاعی طباطبایی »،« مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری» ترتیب دادیم که بدین شرح است:
نمایشگاه غدیر با چه موضوع و در چه قالب های هنری برپا شده است؟
این نمایشگاه به مناسبت عید غدیر با موضوع تجلی نام امیرالمونین(ع) در آثار هنرمندان برگزار شده است. آثار تعدادی از هنرمندان در حوزه های مختلف مانند نقاشی خط، خوشنویسی، عکس ، پوستر و تایپوگرافی به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه با مشارکت کانون هنر شیعی شکل گرفته است و جا دارد که از جناب مسعود نجابتی بابت تلاشی که برای برای برگزاری این نمایشگاه کشیدند، تشکر ویژه داشته باشم. طراحی پوستر اصلی نمایشگاه غدیر نیز کار مسعود نجابتی است.
مهم ترین ویژگی آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه «غدیر» چیست؟
این نمایشگاه بسیار متنوع است. این اتقاق نویی است. به نظر می رسد که توجه به اسامی ائمه اطهار (ع) به خصوص حضرت علی(ع) در فضاهای هنری می تواند خیلی جلوه داشته باشد. در حقیقت جای خالی این نوع اتفاقات در فضاهای عمومی و همچنین فضاهای داخلی خانه ها خالی حس می شود. نمایش روایات ، احادیث، اسامی ائمه اطهار(ع) ، اسماء الحسنی در قالبهای هنری اتفاق خوبی است که با دیدن آنها روح آدمی صیقل می خورد و جلا پیدا می کند. حس و حال خوبی با دیدن این آثار در انسان بوجود می آید. در برخی از این کارها، عکاس مستقیما از بخشی از یک اتفاق در مسجد ، امامزاده یا فضاهای مذهبی عکس گرفته است.
نقوش اسلامی چه ویژگی هایی دارد؟
نقوش اسلیمی ما نقوش فوق العاده ای است خصوصا نقوش بنایی ما زیرا استفاده از اسامی ائمه اطهار(ع) خصوصا حضرت علی(ع) در آنها خیلی برجسته و دیدنی است. در بعضی از کارها مشاهده می کنیم که فضاهای منفی و مثبت در کنار هم قرار گرفتند . ریاضیات محضی در نقوش اسلامی به چشم می خورد و می بینید که همه چیز در جای خودش قرار گرفته است . تکرار فرم به شکل زیبایی است بدون اینکه مشکلی ایجاد شود. به عنوان مثال در تابلویی در همین نمایشگاه مشاهده می شود که در دل فضاهای مثبت و منفی نام علی(ع) وجود دارد . این نهایت جلوه و جایگاه هنر اسلامی است. هنر اسلامی ما بی نظیر است. بعضی اوقات تاسف می خورم که برخی هنرمندان ما به سراغ نقوش غربی می روند. ما گنجینه ای از نقوش اسلامی و اسلیمی داریم به هر شکل اینها می تواند منبع الهام خیلی از اتفاقات باشد. فرضا در لاله چین همدان کارهای بسیار خوبی می بینیم اما متاسفانه منبع خیلی از آنها نقوش اسلامی ایرانی نیستند و این تاسف آور است.