نقاشی پرتره همیشه موضوع مورد علاقه نقاشان بوده است، چه قبل از اختراع دوربین عکاسی و چه بعد از آن. دوربین عکاسی توانست راه حل ارزانتر و سریع تری برای ثبت یک پرتره ارائه کند و شاید همین موضوع راه را برای خلق نقاشی هایی باز کرد که موضوعشان پرتره است اما واقعیت گرایی عکاسانه موضوع اصلی آنها نیست.
اگر آثار ناصر پلنگی را مطالعه کنیم بین آنها نقاشی هایی را میبینیم که پیرامون یک موضوع حرکت میکنند اما با فرمهای متفاوت. وی از یک پرتره نقاشی های مختلفی میسازد و در ادامه در هر اثر سعی میکند وجه های مختلفی از شخصیت آن را نقاشی کند. سه اثر ذیل که پرتره یک زن را به ما نشان میدهند نمونه خوبی بر این ادعاست.