کاظم چلیپا: هنر معاصر ایران دنباله‌رو است

کاظم چلیپا: هنر معاصر ایران دنباله‌رو است
چلیپا؛ داور بخش طراحی هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» معتقد است هنر معاصر ایران در رشته‌های طراحی و نقاشی از مکاتبی چون اکسپرسیونیسم و پاپ آرت پیروی می‌کند.
سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
کد خبر :  ۳۶۳۳۷

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، کاظم چلیپا؛ داور بخش طراحی هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» ضمن تشریح تفاوت‌های نقاشی و طراحی گفت: نقاشی غلبه بر رنگ است اما اثری که غلبه خط، محتوا و ساختار با بیان خطی را به نمایش می‌گذارد، طراحی نام دارد. طراحان شیوه‌های خطی، مفاهیم و موضوعات خاص خود را در تکنیک‌ها و ابعاد مختلف ارائه می‌کنند. در اینجا طراحی به فضا راه می‌یابد و با روش‌های مختلف، خط در فضا خود را مطرح می‌کند. البته طراحی به معنای دیزاین؛ از چیدمان یک اتاق گرفته و طراحی صنعتی تا معماری شهری را دربر می‌گیرد؛ اما طراحی مرتبط با نقاشی، بیان مفاهیم با عنصر خط، سایه و روشن و... است.

وی با اشاره به گسترده بودن مفهوم طراحی، درباره کیفیت آثار راه‌یافته به هفتمین جشنواره «هنر جوان» گفت: در هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» شاهد حضور آثار خوبی بودیم. اما توقع ما از آن‌ها بیشتر بود. این مساله به تقویت کیفیت بُعد آموزشی، ارتباطات و تعامل این رویداد با هنرمندان باز می‌گردد. با این وجود؛ آثار برگزیده کارهای خوبی بودند.

این هنرمند ضمن آسیب شناسی هنر طراحی، گفت: به نظر می‌رسد کیفیت طراحی در هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها افت کرده و اکنون آنچه بیشتر مطرح است، مفهوم گرایی است؛ تا اینکه چگونه این مفاهیم در قالب یک چیدمان به تصویر کشیده شوند. اینکه ما از آموزش آکادمیک دور شده‌ایم یا تعریف‌مان از هنر مدرن اشتباه است، باید مورد بازنگری قرار گیرد. زمانی دانشگاه‌ها آزمون‌های ورودی برگزار  می‌کردند و طی این فرآیند، نفراتی جذب می‌شدند که واقعا مهارت داشتند. اما اکنون اهمیت مباحث تئوریک در پذیرش هنرجویان بیشتر شده است و شاهد حضور و گرایش گسترده‌تر دانشجویان از رشته‌های دیگر به رشته طراحی هستیم. در این بخش، باید با نگاهی تخصصی‌تر به مسیر نگاه کرد؛ چراکه نتیجه چنین اقداماتی در جشنواره‌ها و رقابت‌های هنری خود را بروز می‌دهد. در این راستا، ارتباط حوزه هنری با هنرمندان و جوانان می‌تواند کارگشا باشد.

 

 

این نقاش سرشناس کشور در پاسخ به این پرسش که آیا طراحی پس از انقلاب پیشرفت داشته است یا خیر، گفت: پس از انقلاب در زمینه هنر و گسترش آن بسیار پیشرفت کرده‌ایم. پیش از انقلاب تنها دو دانشگاه هنری وجود داشت. اما اکنون در هر شهر از هر استان، یک دانشگاه به آموزش هنر می‌پردازد. ضمن اینکه اکنون جایگاه طراحی نیز بسیار گسترش یافته است و به مردم نزدیک‌تر شده است. جایگاه ایران در طراحی دنیا را نمی‌توان با مقوله‌ای مثل نفت مقایسه کرد. طراحی در مفهوم عام هنر و تمدن ایرانی جایگاه خاص خود را دارد؛ اما  متاسفانه هنر معاصر ایران که اتفاقا به خوبی هم پیشرفت کرده و تاکنون چهره‌های جدید و توانمندی را نیز معرفی کرده است، با تغییر مکتب و دنباله روی مواجه است که امیدواریم در آینده به دستاوردهای خاص فرهنگی خود برسد. حال، باید دید که متفکران دنیا با هنر معاصر ایران چه برخوردی خواهند کرد.

چلیپا در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر هنر ایران در طراحی و نقاشی از مکتب‌های اکسپرسیونیسم، پاپ آرت پیروی می‌کند؛ حال آنکه هنر مفهومی در ایران جایگاه خود را داشته است. ضمن این که لازم است امکان دید و بازدید از مهم‌ترین رویدادهای تجسمی جهان برای هنرمندان فراهم شود؛ زیرا این فضاست که هنرمند را می‌سازد.

هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر، با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و به دبیری سیدحمید شریفی آل‌هاشم برپا شده است. نمایشگاه آثار منتخب این رویداد تا 28 اسفند در نگارخانه‌های ابوالفضل عالی، اندیشه و گالری‌های شماره 1 و 2 خانه عکاسان حوزه هنری دایر خواهد بود.

علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 18 به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر