هند از لنز دوربین راگو رای

هند از لنز دوربین راگو رای
شاید‌ در طول تاریخ هنر مدرن شبه قاره، «او» یک‌ اتفاق باشد؛ نه به این خاطر‌ که کارهایش از نظر ارزش هنری یک سر و گردن بالاتر از اطرافیانش‌ هست‌. نه؛ !راگو رای، پادشاه‌ یک‌ چشم شهر کوران‌ نیست. بلکه آنچه که طی ارتباط و تماس مستقیم با عکسهای او حاصل می‌شود، مجموعه‌ای از تأثیرات‌ بصری خاص است که تا مدتها با بیننده اثر باقی‌ می‌ماند و این‌، به آثار او اعتبار ویژه‌ای می‌بخشد.
سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
کد خبر :  ۳۴۵۴۶

 

شاید‌ در طول تاریخ هنر مدرن شبه قاره، «او» یک‌ اتفاق باشد؛ نه به این خاطر‌ که کارهایش از نظر ارزش هنری یک سر و گردن بالاتر از اطرافیانش‌ هست‌. نه؛ !راگو رای، پادشاه‌ یک‌ چشم شهر کوران‌ نیست. بلکه آنچه که طی ارتباط و تماس مستقیم با عکسهای او حاصل می‌شود، مجموعه‌ای از تأثیرات‌ بصری خاص است که تا مدتها با بیننده اثر باقی‌ می‌ماند و این‌، به آثار او اعتبار ویژه‌ای می‌بخشد.

سعی وافر راگو رای، در به سطح آوردن لایه‌های‌ درونی «فرهنگ» هند و نوع رابطه‌ای که با موضوعات‌ خود ایجاد می‌کند، ابعاد ویژه‌ای به عکسهای او‌ می‌بخشید‌.

 

 

فهم این موضوع که عکاسی به عنوان پدیده‌ای‌ مدرن، به خودی‌خود قابلیت ضبط و ثبت ارزشهای‌ معنوی را ندارد و تلاش برای درک و تفهیم این مهم و ایجاد قابلیتهایی براساس مقتضیات پدیده‌های‌ تکنولوژیکی‌ تمدن‌ امروز- به ویژه عکاسی - از مهمترین خصایص هنری این عکاس هندی است.

 

 

در کتابی که به یاد و با نام INDIRA GANDHI به چاپ رسانده، ویژگیهای کار وی نمود‌ بیشتری‌ یافته است. کتاب مجموعه‌ای است از عکسهایی که طی سالهای متمادی از زندگی ایندیرا گاندی گرفته شده است. دید خاص عکاس، در این‌ مجموعه، ابعاد جالب توجهی از شخصیت‌ او‌، به‌ عنوان هنرمندی که زندگی یکی‌ از‌ بزرگترین‌ زنان‌ سیاستمدار جهان حاضر را دنبال می‌کند، به تصویر کشیده است.

 

ایندرا گاندی

 

فصل مربوط به زندگی خصوصی گاندی و مرگ‌ او، از برجستگی خاصی برخوردار است. نمایش‌ گویای‌ صحنه‌های‌ زندگی روزمره ایندیرا گاندی، به‌ عنوان سیاستمدار، زنی که با محیط مردانه کار سیاسی تماس دارد، از جمله وجوه‌ برجسته‌ هنر‌ راگو رای است.

 

                                       

زندگی خصوصی و سیاسی ایندرا گاندی

شاید لازم نباشد امّا بد نیست که‌ بدانیم:

راگو رای، سال 1944، در پنجاب هند متولد شده است.  او برای اولین بار، به تشویق‌ برادرش‌ و با‌ همکاری او به عکاسی پرداخت. در سال 1967، اولین عکسهای مهم‌ او‌ را روزنامه Hindstan Times به چاپ رساند. در همان سالها، رای به مدت 3 ماه، در استخدام‌‌ روزنامه‌ تایمز‌ لندن بود که به انتخاب خود، بازگشت‌ به هندوستان را ترجیح داد‌. در‌ سال‌ 1975، مجموعه عکسهایش از Jay Prakash Narayan، طی تظاهرات ممنوعی، به عنوان‌ شاهد صادق‌ این‌ جریان‌، او را به شهرت رساند. شاهدی که تکذیب ادعاهایش، به واسطه اسناد تصویری، غیر‌ قابل‌ انکار بود. این عکسها در روزنامه The States MAN چاپ شد.

 

جایا پراکاش نارایان 

 

رای، در‌ سال‌ 1977، به عضویت آژانس عکاسی‌ مگنوم هندوستان درآمد و عکاس این آژانس شد. پس از آن‌، به‌ واسطه عضویت در آژانس مگنوم، در مجلات معروف غربی، همچون: لایف تایم، نشنال‌‌ جئوگرافیک‌ و... به‌ عنوان عکاس صاحب ذوق و سبک، شناخته شد. بر همین اساس، نمایشگاههای زیادی از آثار او‌، در‌ شهرهای مختلف اروپا و امریکا برپا شد. کتابهایی چون: سیکها، مادرترزا، دهلی، تاج‌‌ محل‌ و ایندیرا‌ گاندی از او به چاپ رسیده است.

 

مادر ترزا 

 

ساده‌زیستی و دوری‌گزینی از شخصیتهای‌ سیاسی، از زمره خصایص‌ اخلاقی‌ اوست‌. به طوری‌ که مثلا، در سال 1989، پیشنهاد سفر همراه با راجیو‌ گاندی‌ به کشورهای چین و پاکستان را رد کرد. راگو رای هیچگونه کار سفارشی قبول نمی‌کند و سفارش‌دهنده آثارش‌، خودش‌ است.

‌ ‌‌‌محمد‌ محمدی نجات

 

ایندرا گاندی

 

 

راگو رای

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر