رونمایی از پوستر دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت

رونمایی از پوستر دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت
مرتضی رزاق کریمی با اشاره به پوستر دوازدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی حقیقت گفت: «مخاطب در نگاه نخست ممکن است متوجه تمامی نکات موجود در پوستر نشود. می‌توان بارها این پوستر را دید و هر بار متوجه یکی از نکات موجود در آن شد. پوستری که هر روز در معرض دید علاقمندان به جشنواره است، باید این ویژگی را داشته باشد.»
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
کد خبر :  ۳۴۲۲۹

 

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، پوستر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با طراحی حمیدرضا بیدقی و با حضور «محمدرضا اصلانی» روز یکشنبه 11 آذرماه 97 در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی رونمایی شد.

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره سینما حقیقت پس از رونمایی از پوستر دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت درباره‌ی سادگی پوسترهایی که برای جشنواره سینماحقیقت طراحی می‌شوند، اظهار کرد: این سادگی تاحدی به سلیقه‌ی ما بازمی‌گردد که از اِلمان‌های نامفهوم پرهیز داریم. از سوی دیگر گرایش من به سمت یک سادگی حداکثری است؛ سادگی اغراق‌شده که همه را در مواجه با پوستر متعجب کند، هرچند معنایی در پشت آن نهفته باشد.

محمدرضا اصلانی هم در ادامه، با اشاره به جمله معروف معمار هلندی که «کم بیشترین است» گفت: این اصطلاحی جهانی است و با کمترین‌ها می‌توان بیشترین مفاهیم را منتقل کرد. این پوستر هم با کمترین نمادها بیشترین مفاهیم را بیان می‌کند.

اصلانی با بیان این که پوستر امسال سینماحقیقت یادآور آثار مالویچ و ردچنکو است، گفت: این پوستر مدرن و یادآور قدرت گرافیک جهان در قرن بیستم است؛ دوره‌ای که مهم‌ترین دوره گرافیک جهان محسوب می‌شود. از دید من این کار فوق‌العاده مهم است و تنها یک پوستر نیست، بلکه فهم مدرن است.

وی افزود: این پوستر نشان می‌دهد که یک نگاه مدیریتی در آن وجود دارد. ما در زمینه‌ی مدیریت فرهنگی مشکل داریم و باید آن را در کشور احیا کنیم. الگوهای مدیریت فرهنگی که تاحدودی در ابتدای دهه 60 وجود داشت، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حال احیا شدن است. این پوستر تنها به واسطه‌ی هنر طراحش شکل نگرفته، بلکه یک خرد جمعی وجود داشته تا این طرح شکل بگیرد و یک مدیریت فرهنگی هم این خرد را شکل داده است.

 

 

مرتضی رزاق‌کریمی هم با اشاره به این که یکی از ویژگی‌های پوستر طراحی شده سینماحقیقت، رجوع چندباره مخاطبان به آن است، گفت: مخاطب در نگاه نخست ممکن است متوجه تمامی نکات موجود در پوستر نشود. می‌توان بارها این پوستر را دید و هر بار متوجه یکی از نکات موجود در آن شد. پوستری که هر روز در معرض دید علاقمندان به جشنواره است، باید این ویژگی را داشته باشد.

وی افزود: طراحی پوسترهای پنج دوره گذشته سینماحقیقت نشان داده که اندیشه و خردی در ضمیر جشنواره وجود دارد. طراحان این دوره‌ها همگی بهترین کارهایشان را برای طراحی پوستر سینماحقیقت ارائه داده‌اند و این نشان‌دهنده‌ی نگاه ژرف و عمیقی است که آقای طباطبایی‌نژاد دارند. طراح باید از جایی الهام بگیرد و من همواره شاهد نگاه سختگیرانه ایشان در همه زمینه‌ها به ویژه در طراحی پوستر بوده‌ام.

قرائت پیام «حمیدرضا بیدقی» طراح پوستر دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت، بخش دیگری از این مراسم بود، در متن بیدقی آمده بود: «برای من طراحی پوسترِ دوازدهمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم مستند ایران افتخار بزرگی است. برای طراحی این پوستر، پیش‌طرح‌های زیادی انجام گرفت. از چند ماه قبل از شروع جشنواره تا همین چند روز پیش. شاید این حجم از طراحی و بررسی اتودها در تمام جشنواره‌ها اگر نگوییم بی‌نظیر، قطعاً کم‌نظیر است. این خود نمایانگر دقت و وسواسِ کادر برگزارکننده‌ی این جشنواره است.

فرم پوستری که در نهایت تایید و اجرا شد، با نگاه به مفهوم «حقیقت» شکل گرفت. حقیقت، خود را می‌نمایاند و آشکار می‌گردد، هر چند که سعی در مخدوش کردنش بنمایند. حقیقت، خود را نشان می‌دهد هر چقدر که سعی در پوشاندنش کنند. پوستر سینماحقیقت بر اساس این تفکر و همراهیِ گرافیکِ حروف شکل گرفته است، حروفی که هر چند مخدوش هستند اما خوانده می‌شوند. حروفی که با پوشاندنشان (تاش زیتونی رنگ) باز هم خود را نشان می‌دهند. سادگی و خوانایی حروف و دریافت روانِ تفکرِ طرح، یادآور خط فکری جشنواره بر اساس فرموده‌ای از حضرت علی علیه‌السلام است که «حقیقت بهترین راهنماست». این فرموده، شعار همیشگی جشنواره نیز هست.

به شخصه تصور می‌کنم این پوستر، جزو کارهایی‌ست که از انجام آن همیشه احساس خوبی دارم. برای دوستان برگزارکننده آرزوی موفقیت دارم و برای شما دوستان گرامی که نوشته‌ی من را تحمل کردند نیز همچنین؛ عذر تقصیر اگر در میان شما دوستان فرهیخته حضور ندارم. به امید موفقیت سینمای مستند ایران.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر