به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، حسین عصمتی هنرمند نگارگر کشور، با اشاره به تابلو نگارگری «یلان ایرانی» اظهار کرد: این اثر برگرفته از داستانهای حماسی شاهنامه است و بر اساس داستان جنگ رستم با دیو سفید یا ارژنگدیو خلق شده است.
وی افزود: این اثر به صورت نمادین به موضوعات روز مرتبط شده و تضمینی از داستان های قدیمی ایران برای رسیدن به موضوع امروزی است. برای آنکه وقتی مخاطب به اثر نگاه میکند در آن موضوع باقی نماند و به عرصه مدنظرمان حرکت کند. نشانههایی در تصویر به کار بردهایم تا مخاطب به این نتیجه برسد که داستان اصلی شاهنامه مدنظر نیست، بلکه آن داستان پایه و اساسی برای چیزی است که میخواهیم درباره آن صحبت کنیم.
عصمتی اظهار داشت: موضوع این تابلو در واقع مقاومت ایران در برابر دشمنان و بهویژه داعش است. عنوانی هم که برای این اثر انتخاب کردهایم اشاره به قهرمانان ایرانی دارد که در جنگ با داعش حماسهآفرینی و امنیت ایران را تضمین میکنند.
این هنرمند نگارگر درباره المانها و نشانههای به کار رفته در اثر خود، گفت: رنگ لباس پهلوان به رنگ پرچم ایران است و همچنین خنجر ایرانی در دست یل ایرانی است و خنجری که در دست دیو سفید است همان خنجری است که داعشیها برای جنایتهایشان استفاده میکنند. ابرها و نورهای سفید و سیاه در این تابلو درگیری ایجاد کردهاند و این هم نمادی از درگیری خیر و شر است.
خالق تابلوی نگارگری «یلان ایرانی» خاطرنشان کرد: درباره موضوعات معاصر با تکنیک نگارگری کارهای زیادی صورت گرفته است. درباره جنگ و موضوعات معاصر در نگارگری کار شده است، اما متاسفانه این آثار کمتر دیده میشوند؛ حتی در آرشیو حوزه هنری آثار زیادی در قالب نگارگری با موضوعات روز وجود دارد، اما بهدرستی ارائه نمیشوند و به همین دلیل مخاطب از این آثار باخبر نیست. برای بررسی هنر انقلاب و یا دفاع مقدس، اثر نگارگری نمایش داده نمیشود.
وی ادامه داد: باید فضا برای هنرمندان نگارگر باز باشد تا بتوانند آثار بیشتر و با تکنیک قویتری را تجربه کنند. متاسفانه میبینیم که نگارگری از نمایشگاههای مختلف حذف میشود. این فضا باید برای هنرمندان نگارگر وجود داشته باشد تا آثارشان را در معرض دید قرار دهند و نقد شوند و پیشرفت کنند.
گفتنی است، همچنین تابلوی نگارگری «یلان ایرانی» اثر حسین عصمتی در پایان این برنامه رونمایی شد. این اثر با مضمون غلبه نهایی خیر بر شر در جنگ رستم با دیو به تصویر درآمده است و روایتی از فراز و نشیبهای ملت ایران در مسیر اعتلای انقلاب اسلامی را به طور نمادین انتقال میدهد.