به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، اردشیر مجرد تاکستانی پیشکسوت مینیاتور درباره هنرمندان ایرانی که به ترویج هنر غربی میپردازند، گفت: آنها با فرهنگ و سنت های ایرانی آشنا نیستند و به همین خاطر به فرهنگ و هنر غربی پناه میبرند. اینها حتی در مراجعه به هنر غرب به سراغ امثال میکلآنژ و رامبراند نرفتند و تنها به بخش مدرن هنر غربی پرداختند. البته فرهنگ زندگی غربیها بد نیست؛ اما تناسبی با فرهنگ ما ندارد.
مجرد تاکستانی افزود: یادگیری هنرهای اصیل ایرانی مثل مینیاتور بسیار مشکل و مستلزم صرف وقت بسیار است، به همین دلیل این اشخاص به سراغ هنر غربی میروند تا زودتر و راحتتر به نتیجه برسند. در هنرستان ها و دانشگاههای ما هم توجهی به هنرهای سنتی ایران ندارند چراکه اصلا این هنرها را بلد نیستند.
وی با بیان اینکه امروز فضای مینیاتور ایرانی از کتابت خارج شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته اغلب استفاده مینیاتور در کتابآرایی و در ارتباط با شعر و ادبیات بود؛ اما امروز مینیاتوریستها به صورت آزاد کار میکنند و علاوه بر کتابآرایی به مسائل اجتماعی هم میپردازند که این رویکرد در گذشته به ندرت مشاهده شده است.
این هنرمند پیشکسوت با اشاره به وضعیت هنر مینیاتور در دوران صفویه، تصریح کرد: در نیمه اول حکومت صفوی گروهی از نقاشان به سرپرستی کمالالدین بهزاد گرد هم آمدند و شاهنامه طهماسبی را خلق کردند که البته این هنرمندان هم وامدار هنرِ دوره تیموری بودند؛ اما نقاشی در نیمه دوم حکومت صفوی حرام اعلام شد و این مسئله هنرمندان را با مشکلات شغلی و معیشتی بسیاری مواجه کرد.