نویسنده : مایکل کریگان
مقدمه: مایکل رابینسون
مترجم: فریبرز فرید افشین
ویراستار: مهران موسوی
صفحه آرایی: نقش نارین- برآبادی
طراحی جلد: شبنم ترابی پاریزی
ناظر چاپ: لیلا آیرملوزاده
نشر: کتاب آبان
شابک: 9-43-8913-964-978
بخشی از مقدمه کتاب:
یک اثر هنری درکی متناسب و درخور را از جانب مخاطب طلب می کند. قبل ازهنر قرن بیستم، تلاش بیننده یک اثرهنری بی بهره بود. چرا که او باید تلاش می کرد تا برای رسیدن به نگاه هنرمند تلاش کند تا بتواند بفهمد که او چه حکایتی را برای خلق یک تصویر یا مجسمه مد نظر داشته است. هنر قرن بیستم این رابطه را به شدت تغییر داد.
از آن پس، دیگر بیننده اثرهنری، نقش مهم تری ایفا می کرد و گاهی خود مکمل یک اثر می شد، تا معنا، علل شکل گیری و موضوع اثر را در کنار هنرمند دریابد.
اگر کسی بخواهد، می تواند هنر مدرن را درک کند و نباید صرفا تاریخ و تمایلات آن را بشناسد. هنر مدرن بر حول محور عادات و رسومی خاص می گردد. روندی متافیزیکی که از تفسیر دوباره جهان پیوسته در حال تغییر نشات می گیرد.
چنان که ژرژ براک می گوید: هنر تخریب می کند تا باز بیافریند. خوشبختانه هنر مدرن شما را تخریب می کند.
تری فراست
تابلوی باغ دایره زنگی
درباره نقاشی روی جلد کتاب:
تابلوی باغ دایره زنگی اثر تری فراست/ مکان خلق اثر: نیولین، کورن وال/ محل نگهداری: آکادمی سلطنتی هنر، انگلستان/
ابزار چاپ:گراوور چوبی/ دوره، مجموعه و جنبش: آبستره اکسپرسیونیسم/ مکتب سنت ایوز
«تری فراست» یکی از مهم ترین نقاشان آبستره در سال های پس از جنگ انگلستان است. هر چند که خود او چندان بر این اعتقاد نیست. او با تصویر کردن آن چه تصورات حقیقی می پنداشت، کارش را آغاز کرد.
به جای کشیدن آن چه که روبه رویش قرار داشت، در پی یافتن تاثیر یک موضوع بر مخاطب در نگاه اول بود، و این برای او یعنی فقط شور و هیجان.
در اواخر دهه ی 1940 و اوایل 1950 اکسپرسیونیسم انتزاعی در ایالات متحده در حال شکل گیری بود و هم زمان با آغاز و شکل گیری فعالیت «هنری فراست» در سنت ایوز، به گفته ی «پیترفول»- منتقد ستاره های جنبش آمریکایی- از الهامات ناگفته ی مکتب سنت ایوز بهره بردند که البته کم یا زیاد بودن این تاثیر مورد بحث است. با این حال با روشن کردن تمایلات و روش کاری هر یک از این دوجنبش می توان تفاوت های آن ها را نیز دریافت؛ تفاوت هایی که انگیزه ی هر کدام از این و برای جو رفتن و تکمیل جنبش بود. رنگ های روشن و رنگ های متضاد، شکل های ساده و سطحی صاف ولی نه معصوم، از این گراوور چوبی، فضایی خوش آیند و شاد ساخته اند.