کیانوش غریبپور تصویرگر و گرافیست با انتقاد از اینکه در روایت داستانهای ارزشی صرفاً به طور مستقیم و صریح به روایت ماجرا پرداخته میشود از لزوم پرداختن به مصداقهای آموزههای دینی در زندگی معاصر سخن گفت.
کیانوش غریبپور تصویرگر و گرافیست در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، گفت: هنر تصویرگری به استثنای بخش نشر در حوزههایی همچون گیم، کانسپت(تفکر سازمان بخش) و سوشالمدیا(بازاریابی در شبکههای اجتماعی) ظرفیت گستردهای دارد البته طراحان و گرافیستها حضور چندانی در حوزه سوشالمدیا ندارند چراکه سفارشدهندگان از هوشمندی لازم برخوردار نیستند. اگر پای تصویرگران به این حوزههای مدرن باز شود جهانی جدید به روی آنها گشوده و مشکلات صنفی آنها نیز برطرف میشود.
غریبپور ادامه داد: من همواره در تصویرگریهایی که برای داستانهای کودک انجام میدهم دنیای تخیلیای که از خواندن داستانها در ذهنم شکل میگیرد را به مخاطب انتقال دهم و سعی میکنم درست مثل یک کودک، داستان را بفهمم. رسالتِ تصویرگری انتقال مفهوم و پیام نیست بلکه انتقال آن جهانی است که در متن داستان نهفته است؛ تصویرگری وابسته به متن است و ادبیات درونمایه اصلی تصویرگری است.
وی ضمن ابراز تأسف از اینکه در تصویرگریِ داستانهای ارزشی به طور مستقیم و صریح به سراغ موضوعات رفته میشود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در تصویرگریِ داستانهای دفاع مقدس میتوان جنبههای مختلف اعتقادات و پایمردی در دفاع از وطن را به تصویر کشید و اینچنین درونمایه دفاع را به مخاطب انتقال داد؛ در روایت داستانهای زندگی اهل بیت نیز همینطور است و لزومی ندارد که صریحاً به سراغ موضوعاتی برویم تا نشان دهیم که در این حوزه کار میکنیم. متأسفانه نویسندگان ما هم به همین شکل صریح و مستقیم به موضوعات میپردازند و تصویرگر را نیز به دنبال خود میکشد؛ ادبیات باید به سمتی رود که نشان دهد آموزههای دینی در زندگی معاصر ما چه مصداقهایی دارد و تصویرگری نیز به همین مسئله بپردازد.