تئاتر مسجد تئاتری است که باید نوشته شود، تنظیم گردد، تمرین شود و دقیق و مهندسی شده باشد.
به گزارش صحنه به نقل از حوزه هنری استان مازندران، ایوب آقاخانی مدرس کارگاه «راهبردهای عملی برای تقویت بنیادین درام» که در بخش جنبی دومین جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد مازندران برگزار شد در این باره گفت: در این کارگاه در پی شکل گیری تئاتر در مساجد بودیم. با توجه به متونی که در این کارگاه خوانده شد (نمایشنامه خود شرکتکنندگان) سعی کردم تمام زوایای تجربی و تئوریکی که کمک میکند را ارائه کنم. سطح هنرآموزان امیدبخش بود. پتانسیل خوبی وجود داشت. تجمیع آن در یک فعالیت و ظرفیت جشنوارهوار تعریف منطقی از بضاعت تئاتر مسجد میتواند ارائه کند.
این نمایشنامهنویس افزود: بیشتر ضعف شرکتکنندگان در بخش مطالعه است. کمتر نمایشنامه خواندهاند که الگو بگیرند. آنها باید با ادبیات نمایشی آغشتگی داشته باشند تا بتوانند آنچه خواندهاند را با تئوریهای تعیین شده همراه و حرف معلم را به این تئوریها تفسیر کنند تا به یک میانگین خوب برسند.
این مدرس دانشگاه درباره ویژگیهای تئاتر مسجد توضیح داد: تئاتر مسجد جنسی از تئاتر مواجهه با تودههاست که عامه مردم را مورد توجه قرار میدهد و نوعی تئاتر کاربردی است با همه مولفههای علمی آن که در چارچوب تئاتر بچههای مسجد تعریف میشود و جای میگیرد. تئاتری بدون وابستگی به امکانات صحنه و بدون وابستگی به ذات صحنه برای اجرا.
این پژوهشگر تئاتر گفت: تئاتر مسجد، تئاتر بداههپردازی نیست؛ مگر آنکه حضور و عمل تماشاگر در مسجد سبب شود که بداههای صورت گیرد. تئاتر مسجد تئاتری است که باید نوشته شود، تنظیم گردد، تمرین شود و دقیق و مهندسی شده باشد. ضمنا میتواند یک اثری را به اجرا درآورد که منش و شیوه شورایی هم به آن افزوده شود که در طول اجرا با مخاطب ارتباط مستقیم داشته و از حضورش استفاده کند. وابستگی به دیالوگ در این گونه کارها اصل است اما چیزی که مسلم است عدم وجود و عدم ضرورت امکانات صحنه است.
این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه اجرای تئاتر در مسجد میتواند فرهنگ تئاتر دیدن را در بین عموم مردم گسترش دهد افزود: اجرای تئاتر در مساجد کاری است که با حداقل هزینهها و مواجه بیشتر با مردم عامه صورت میگیرد. خصوصاً حضور تئاتر در مسجد نوعی مشروعیت نیز به آن میدهد. به خاطر داشته باشیم هنوز بر تفکراتی در سطح کشور هست که انگار تئاتر را در تضاد با مسایل ایدئولوژیک مسجد میدانند. همین که این فاصله برداشته شود در ترویج تئاتر کمک موثری است. عدهای هم هستند که هرگز به مسجد نمیروند اما اگر تئاتر را در مسجد ببینند تهیج میشوند، این آغشته کردن مخاطب با هنر قدسی تئاتر است. من این جریان را مثبت میبینم ولی باید یک دهه کار مداوم کرد تا نتیجه مورد نظر اتفاق بیفتد.
آقاخانی در پایان گفت: پیشنهاد من به همه حوزه هنری تمام مراکز استانی این است که به جذب حداکثری هنرمندان فکر کنند. اگر هنرمندان دستهبندی شود جوشش هنری نخواهیم داشت و نتیجهای نخواهیم گرفت.
خاطرنشان میشود دومین جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد استان مازندران روز جمعه 4 اسفندماه طی مراسمی با تقدیر از شرکتکنندگان به کار خود پایان میدهد.