حمید ابراهیمی:

کار تئاتر همیشه برایم جدی است

کار تئاتر همیشه برایم جدی است
نیازی نیست برای معرفی قهرمانان تاریخی دست به دروغ و تحریف بزنیم. بزرگ‌نمایی بی‌جا در مورد قهرمانان ملی، نتیجه‌ی عکس می‌دهد.
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
کد خبر :  ۲۲۱۳۹

غلو و تحریف در نمایش‌های تاریخی به اعتماد تماشاگر و مخاطب آسیب می‌زند.

حمید ابراهیمی؛ بازیگر و کارگردان تئاتر؛ درباره‌ی حضورش در نمایش «میرمهنا» به خبرنگار صحنه گفت: نمایش «میرمهنا» قصه‌ی یکی از قهرمانان مبارز جنوب سرزمین ما در قرن گذشته است که بر علیه ظلم و اشغالگری هلندی‌ها و انگلیسی‌ها دست به اسلحه می‌برد. «میرمهنا» همیشه از مردم زمانه‌اش دو قدم جلوتر بود. او فردی روشن و باسواد بود که اندیشه‌ی روشنگرانه داشت.

وی با اشاره به استقبال عموم از اجرای این نمایش، اظهار داشت: بازخوردهای مثبتی از تماشاگران دریافت کرده و می‌کنیم و استقبال به گونه‌ای شده که گاهی تعداد تماشاگران بیش از ظرفیت سالن است. مردم ما دوست دارند که قهرمانان ملی وطن خود را بشناسند. این معرفی وقتی از طریق هنر و ادبیات صورت گیرد، جذاب‌تر و ماندگارتر خواهد بود.

این بازیگر تئاتر و سینما ضمن تاکید بر نیاز هر جامعه برای شناخت قهرمانانش از طریق بستر هنر، خاطرنشان کرد: تاریخ، موضوعات بسیار جذابی در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد. جامعه نیز نیازمند دریافت چنین فضایی در هنر است. به هالیوود نگاه کنید چگونه تاریخ کوچک آمریکایی را بارها و به اشکال مختلف برای مخاطبانش به تصویر می‌کشد؛ در صورتی که تاریخ کشور ما بسیار غنی‌تر، پربارتر و کهن‌تر است. اما یادمان باشد چرخش گردونه‌ی اقتصادی، نیاز ابتدایی تولید آثار هنری محکم تاریخی است. نمی‌توان با کارهای نازل تاریخی توجه مخاطب را جلب کرد. اینجاست که باید متولیان قدرتمند، حامی هنرمند باشند.

وی تحریف و بزرگ‌نمایی‌های دروغین را آسیب بزرگ نمایش‌های تاریخی عنوان کرد و متذکر شد: نیازی نیست برای معرفی قهرمانان تاریخی دست به دروغ و تحریف بزنیم. همه‌ی ما در همه‌ی ارکان زندگی می‌خواهیم واقعیت‌ها و حقیقت‌ها را بدانیم و بشنویم. اگر ما به عنوان تماشاگر و مخاطب، احساس کنیم دروغ و تحریفی در داستان تاریخی ارائه شده وجود دارد ممکن است از اساس به اصل ماجرا هم مشکوک شویم. بزرگ‌نمایی بی‌جا در مورد قهرمانان ملی، نتیجه‌ی عکس می‌دهد. به طور مثال سال‌ها نمایش‌هایی با مضمون دفاع مقدس به صحنه رفت که در آن، عراقی‌ها، آدم‌های ابله و احمقی جلوه داده می‌شدند. اگر عراقی‌های احمق بودند چرا جنگ ما هشت‌سال طول کشید؟ اتفاقا هرچه ضد قهرمان قوی‌تر باشد، ویژگی‌های قهرمان برجسته‌تر دیده می‌شود.

این مدرس تئاتر در مورد کارگردانی نمایش «میرمهنا» توضیح داد: سیروس کهوری‌نژاد نیز به عنوان کارگردان، تلاش خود را برای معرفی درست و واقعی شخصیت «میرمهنا» کرده است. اولین تجربه‌ی من با او به سال 1374 برمی‌گردد که هر دو جوان بودیم و من برای او در نمایشی از محمد چرمشیر بازی می‌کردم. سال‌های بعد نیز به عنوان بازیگر با هم چند همکاری داشتیم و جنس کار یکدیگر را خوب می‌شناسیم. از این رو همکاری با کهوری‌نژاد در نمایش «میرمهنا» برایم خیلی راحت و لذت‌بخش بود.

حمید ابراهیمی در پایان صحبت‌های خود و در پاسخ به این سوال که چرا برخی معتقد هستند کار کردن با حمید ابراهیمی آسان نیست گفت: چه در مقام بازیگر و چه به عنوان کارگردان، کار تئاتر همیشه برایم جدی بوده است. برخی از جوانانی که تازه وارد تئاتر شده‌اند تمرینات خود را خیلی شوخی و دم‌دستی می‌گیرند. من در آثار فرهاد مهندس‌پور بازی‌ کرده‌ام و جدیت در کار را از او فرا گرفته‌ام. مهندس‌پور معتقد است: «نمود اجرا در تمرین دیده می‌شود.» متاسفانه وقتی تمرین برخی جوانان را می‌بینم که چقدر دم‌دستی است متوجه نتیجه‌ی کارشان نیز می‌شوم. وقتی کار جدی باشد و همه‌ی اعضای گروه با اندیشه‌ی حرفه‌ای مشغول کار باشند، کار کردن با من، اصلا سخت نیست.

لازم به ذکر است نمایش «میرمهنا» به نویسندگی و کارگردانی سیروس کهوری‌نژاد با تهیه‌کنندگی روایت فتح و مشارکت حوزه هنری تا 5 اسفند ماه- ساعت 19:15- در تماشاخانه‌ی سرو به صحنه می‌رود. تماشاخانه سرو در خیابان طالقانی، نرسیده به ایستگاه متروی آیت‌الله طالقانی واقع است.

گفتنی است بلیت این نمایش از سامانه‌ فروش سایت تیوال به نشانی www.tiwall.com قابل تهیه است.

ارسال نظر