عبدالحمید قدیریان:

هنرمندی تاثیر متعالی بر مخاطب دارد که به درک درستی از عالم هستی رسیده باشد

هنرمندی تاثیر متعالی بر مخاطب دارد که به درک درستی از عالم هستی رسیده باشد
عبدالحمید قدیریان؛ با بیان اینکه هنرمندی در جامعه تاثیرگذار است که ابتدا خودش به درک درستی از هستی رسیده باشد؛ گفت: هنرمندان می توانند سطح ذائقه هنری جامعه را هم متعالی و هم نازل کنند.
سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
کد خبر :  ۲۱۵۶۰

عبدالحمید قدیریان؛ با بیان اینکه هنرمندی در جامعه تاثیرگذار است که ابتدا خودش به درک درستی از هستی رسیده باشد؛ گفت: هنرمندان می توانند سطح ذائقه هنری جامعه را هم متعالی و هم نازل کنند.

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، عبدالحمید قدیریان هنرمندیست که علاوه بر نقاشی به مجسمه سازی و نویسندگی نیز می پردازد. او که در حال حاضر در حال نگاشتن یک سناریوی جدید است؛ درباره فعالیت های خود گفت: «بسته به حال و هوای خودم و موضوعاتی که برایم جلب توجه می کند یکی از این مدیوم ها را انتخاب می کنم. در حقیقت هر یک از این رشته های هنری ابزاریست برای بیان حرف های ناگفته؛ وگرنه صرف اینکه تکنیکی داشته باشیم و مدام آن را تکرار کنیم در حالی که حرف جدیدی ندارید؛ تنها تکرار مکررات است و لطفی ندارد.»

این هنرمند پیرامون یک اثر هنری تاثیرگذار اظهار داشت: «یک اثر هنری، اثریست که برای مخاطبش فضا ایجاد کند؛ فضایی که روح مخاطب در آن سیر کند. هر چه این فضا عظیم تر و باشکوه تر باشد؛ اثر هنری تأثیر گذار تر است. مثبت و یا منفی بودن اثر هنری به جهت فکری هنرمند برمی گردد. وقتی اثر هنری خوب است که از دنیا جداشده دارای ارتفاع باشد. در این صورت روح مخاطب می تواند در آن تجربه ای که هنرمند ارائه داده سهیم باشد و فضای روحی هنرمند را درک کند.»

وی با بیان اینکه هنر یک ابزار و زبان است، بنابراین اصل نیست و تبعه است؛ عنوان داشت: « هنر تبعه ای است که بشر به آن نیاز دارد تا ظرایف درک هستی را به وسیله آن فهم و بیان کند. در هر صورت هنر جزیی از زندگی مردم است و مردم همه به نوعی درگیر هنر و هنرمند هستند. گاهی هنرمند خود مردمند؛ وقتی کسی درک مناسبی از یک موضوع دارند و آن موضوع را به زیبایی بیان می کنند. حالا گاهی رشته های مختلف هنری برای این بیان انتخاب می شود اما بدانیم که هنر در رشته ها و تکنیک های هنری محدود نمی شود.»

قدیریان در ادامه افزود: «هنر یک فعل و اندیشه است که ترکیب این دو همیشه در قالب یک رشته هنری بروز پیدا نمی کند. گاهی یک لبخند زیبا، درک مناسب یا نگاه عمیق، همان فضا را ایجاد و هنر را خلق می کند. این اتفاق در انسان های مختلف نسبت به ساختارهای ذهنی شان متفاوت است. اما چیزی که مهم است این است که زندگی بدون نگاه هنرمندانه زندگی خشک و بی روحی می شود.»

وی با ذکر مثالی توضیح داد: « گاهی فعل نماز را در قالب یک سری رفتارها، الفاظ و عبارت ها ادا می کنید اما زمانی در کنار این فعل شما به دنبال روح نماز هم هستید. یعنی با همین فعل یک فضای بیکران را ایجاد می کنید که در این صورت شما یک هنرمند هستید. همه ما انسان ها نیاز داریم به این مراتب برسیم. باید به یاد داشته باشیم که انسان دارای ابعاد مختلفی است، بعد مادی، بعد دخانی(از جنس اجنه و شیاطین)، بعد برزخی(اخلاقیات)، و بعد ملکوتی(بعد نوری) و.... با توجه به این ابعاد لزوم جایگاه رفیع نگاه هنری را بهتر می­توان درک کرد و تعاریف مختلفی می توان مطرح نمود.»

مسئول دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری؛ ادامه داد: «هنرمند به تنهایی ممکن است تاثیر مشهودی بر جامعه نداشته باشد، اما هنرمندان می توانند ذائقه انسان ها را هم متعالی و هم نازل کنند. تأثیر و سطح بیان اثر هنری رابطه مستقیمی دارد با ارتفاعی که هنرمند در آن قرار گرفته است؛ بنابراین آثارش نیز در همان ارتفاع است. به بیان دیگر اگر هنرمندی بخواهد سطح ذائقه هنری جامعه را ارتقا دهد و متعالی کند باید ابتدا خودش ارتقا یابد و این مساله زیاد به قدرت تکنیکی ارتباط ندارد بلکه به قدرت فهم، معرف به عالم، سطح اخلاق و شعور اجتماعی اش برمی گردد.»

او در پایان یادآور شد: « پس هنرمندی در جامعه تاثیرگذار است که ابتدا خودش به درک درستی از هستی رسیده باشد و روحش در ارتفاعات آسمان ساکن باشد، در این صورت جامعه هم تحت تاثیر اثر هنری او متعالی خواهد شد و البته این اتفاق معکوسش هم وجود دارد یعنی هنرمندی که روحش در سطح دنیا ساکن است، آثاری که خلق می کند هر چند در اوج زیبایی و تکنیک هم باشد، سطح نگاه مخاطب را تنزل کرده و توجه او را از آسمانها به دنیا راهنمایی می کند.»

گفتنی است عبدالحمید قدیریان در سال 1380 مدرک فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) خود را در رشته نقاشی از دانشکده هنر دریافت نمود و در سال 1389موفق به کسب گواهی درجه یک هنری در رشته طراحی صحنه و لباس از وزارت ارشاد اسلامی گردید. او از سال 1360 به عنوان نقاش فعالیت حرفه ای خویش را آغاز و بعد از آن در سال 1365 فعالیت سینمایی را با فیلم سینمایی «گذرگاه» به عنوان گریمور شروع نمود. قدیریان در سال 1366 با فیلم سینمایی «هراس» در عرصه ی طراحی صحنه و لباس مشغول به کارشد و آثار متعددی را تا به امروز طراحی نموده است. قدیریان در طول فعالیت های خود علاوه بر حضور در نمایشگاه های مختلف موفق به اخذ جوایز متعددیاز جشنواره های مختلف شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر