احمد نادعلیان: ظرفیت های هنری نباید تنها در کلان شهرها متمرکز باشد

احمد نادعلیان: ظرفیت های هنری نباید تنها در کلان شهرها متمرکز باشد
دکتر احمد نادعلیان یکی از هنرمندان هنر محیطی است که سابقه حضور در مرکز تجسمی حوزه هنری را در کارنامه هنری خود دارد. وی ساکن جزیره هرمز است و چند سالی است که بیشترین تمرکز خود را بر آموزش جامعه زنان و کودکان روستاهای قشم گذاشته؛ این استاد دانشگاه معتقد است ظرفیت های هنری بسیار گسترده تر از آن است که تنها در کلان شهرها فرصت ظهور و بروز بیابد.
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
کد خبر :  ۲۱۴۲۷

دکتر احمد نادعلیان یکی از هنرمندان هنر محیطی است که سابقه حضور در مرکز تجسمی حوزه هنری را در کارنامه هنری خود دارد. وی ساکن جزیره هرمز است و چند سالی است که بیشترین تمرکز خود را بر آموزش جامعه زنان و کودکان روستاهای قشم گذاشته؛ این استاد دانشگاه معتقد است ظرفیت های هنری بسیار گسترده تر از آن است که تنها در کلان شهرها فرصت ظهور و بروز بیابد.

به گزارش مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ نادعیان  در توضیح بیشتر فعالیت های جاری خود در جزیره هرمز می گوید: «بیشتر این آموزش ها شامل طرح هایی نو به شکل نقاشی روی چوب، پارچه و یا ساختن ماسک هایی با طراحی های ویژه است. هدفم از آموزش این موارد نیز این است که قلمرو کاربردی و کارکردی نقاشی را به نوعی گسترش دهم و از کلان شهرها به مناطق دورافتاده ببرم.»

او موزه – نگارخانه جزیره هرمز را محل دیده شدن و عرضه این آثار ذکر می کند و ادامه می دهد: بازدیدکنندگان آثار را در این محل می بینند و نگارخانه ای هم در روستای سلخ در ضلع جنوبی جزیره قشم به عرضه این آثار می پردازد و البته گاهی هم در نمایشگاه هایی این آثار به نمایش درمی آیند؛ مثل نمایشگاهی که بهار گذشته در «خانه محمودیه» برپا شد.

نادعلیان درباره تاثیرات حضور رنگ و طرح در زندگی افراد معتقد است: خلق این آثار علاوه بر وجه اقتصادی آن به نوعی باعث ایجاد اعتماد به نفس در افراد می شود که از توانمندی آنها سرچشمه می گیرد. وی با بیان اینکه هنر می تواند کارکردهای بسیار متنوعی داشته باشد؛ خاطرنشان کرد: من کارکردهای مختلف هنر را نفی نمی کنم؛ اما در ارتباط با فعالیت جاری خودم می توانم بگویم اینکه کارهایی فقط برای قشر خاصی خلق شود و عرضه آن نیز در کلان شهرها متمرکز باشد واجد ارزش است، اما کل ظرفیت هایی که نقاشی دارد به این کارکرد ختم نمی شود و باید آن را گسترش داد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه هنر اگر هنر باشد برای همیشه باقی می ماند؛ افزود: ممکن است دوره هایی و به دلایل مختلف هنر به حاشیه رانده شود اما دوباره با قرائت جدیدی به متن بازمی گردد. اما اگر هنرمند دچار توقف شود می تواند به دلیل همان بحث روزمرگی  باشد. اگر کسی بخواهد برای هنر خط مشی تعیین کند با گذشت زمان چیزی که آن را شاخص جلوه داده کنار می رود و سطح واقعی آن نمایان می شود.

او در ادامه بیان کرد: در شهرهای بزرگ اتلاف وقت زیاد است. بخشی از آن هم به این دلیل است که مخارج زندگی بالاست و این باعث می شود تا ما بیشتر کار کنیم. به همین دلیل امروزه در برخی نقاط دنیا مراکز هنری را به خارج از شهرهای بزرگ منتقل می کنند تا هنرمند بتواند به صورت بی واسطه درکی را که از محیط طبیعی، فرهنگی و اجتماعی خود داشته، تصویر کند.

نادعلیان درباره سفارش پذیری برخی آثار هنری، اظهار داشت: هنرهایی هستند که جنبه کاربردی دارند و یا در یک محیط عمومی ارائه می شوند؛ مثل نقاشی های خیابانی که باید نظر سفارش دهنده را تامین کرد؛ اما به این معنی نیست که هر چه سفارش دهنده می گوید دقیقا اجرا شود، بلکه باید با مذاکره به یک تعامل و سازش دوجانبه دست یافت. هنر زمانی هنر می شود که حتی اگر با آن مخالفت شود در آینده به عنوان یک الگو مورد پذیرش قرار گیرد.

گفتنی  است احمد نادعلیان هنرمند، منتقد هنری و مدرس دانشگاه، یکی از چهره های شناخته شده هنر معاصر ایران در عرصه بین‌المللی است و آثار این هنرمند در بیش از پنجاه کشور دنیا پراکنده هستند. موزه و نگارخانه دائمی دکتر احمد نادعلیان در جزیره هرمز، محلی است که در آن آثار این هنرمند به نمایش در آمده اند. این مکان که در محله قدیمی شهر هرمز  واقع شده؛ در نوروز سال 1388 با نام هنرمند سرا راه اندازی شد.

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر