ایرنا: تماشاخانه های خصوصی تنها توانستند در آمار افزایش سالن های نمایش و اجرای بیشتر تئاتر تغییر ایجاد کنند، اما در بهبود این حوزه تاثیری نداشتهاند.
ایوب آقاخانی؛ نویسنده و کارگردان تئاتر؛ با بیان اینکه تماشاخانههای خصوصی توسعه سخت افزاری در تئاتر را گسترش دادهاند، گفت: این موضوع امتیازی برای حوزه هنر محسوب می شود تا نمایش های بیشتری برای عموم اجرا شود. اما این تماشاخانهها امکان اجرای نمایش تنها به معنای سالن برای اجرا و تمرین، فضای حضور تماشاگر و وسائل مورد نیاز یک تئاتر را فراهم کردند و توانستند در آمار اجرا تاثیر بگذارند.
وی تاکید کرد: تماشاخانههای خصوصی فعلی سطح استاندارد و توقع مخاطبین و کارگردانان را پایین آورده اند زیرا این فضاها شایستگی تماشاخانه شدن را ندارند.
این نمایشنامهنویس با اشاره به اینکه با توسعهی سخت افزاری ولی بدون کیفیت مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: من با این وضعیت برای تئاتر مخالفم چون این تماشاخانه ها جز تغییر در آمار سالن ها نتوانستند اتفاق دیگری را مدیریت کنند. سالن های فعلی با روحیه دلال مسلکانه، کیفیت را قربانی مقبولیت کرده اند.
نویسنده و کارگردان نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» با بیان اینکه هنر تئاتر زیر این حجمهها و کمبود شایستگیها کمر خم کرده است، گفت: در تماشاخانه های خصوصی فعلی نمایش هایی به صحنه می روند که معیار تئاتر در آن لحاظ نشده اما معیار موفقیت در گیشه آن به توان رسیده است و در طولانی مدت نه تنها نفعی برای تئاتر ندارد که این هنر را متضرر نیز می کند.
وی افزود: افزایش تماشاخانه های خصوصی به شکل امروزی برای کسانی که در نگاهی وسیع تر می توانند به اوضاع آن نگاه کنند، اتفاق خوبی نیست و معدل نمره تئاتر را پایین می آورد.
آقاخانی با بیان اینکه خصوصی سازی تئاتر کار اشتباهی نیست، خاطرنشان کرد: اوضاع فعلی قابلیت اصلاح را دارد اما به دلیل ازدیاد کنترل آن سخت شده است که اگر با همین روال امروزی راه خود را پیش ببرد آینده خوبی برای آن پیش بینی نمی شود.