ندا ذوقی (دانشجوی دکتری هنر اسلامی دانشگاه مالایا)
چکیده قاله:
اقتصاد هنر و بررسی بازار هنر ایران در خارج از مرزهای کشور یکی از پیش بحثهای اقتصادی راهگشا در بحث جهانی شدن و توسعه بهشمار میرود و بررسی آن موضوعی است که باید پیش از هر چیز در روند اقتصاد هنر مورد بحث قرار بگیرد. از طرفی بهنظر میرسد بهدلایل مختلف همچون مهیا نبودن وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم برای خرید اثر هنری و یا نبودن مشوق دراین امر و عدم وجود حافظه تاریخی و اجتماعی در مصرف اثر هنری، بازار داخلی به تنهایی جوابگوی بازار عرضه تولیدات داخلی نیست. آشنایی با استقبال و یا عدم استقبال از بازار هنر ایران در کشورهای دیگر علاوه بر تسهیل ارزیابی سرمایهگذاری، باعث سرعت در روند توسعه اقتصاد هنر ایران در خارج از مرزهای کشور میشود. از همین رو، در این نوشتار ضمن اشاره به استقبال از هنر معاصر ایران طی سالهای اخیر در بازارهای بینالمللی، به بررسی بازار هنر ایران در مالزی پرداخته و نقاط ضعف و قوت آن بررسی خواهد شد.