سیده راضیه یاسینی:

بخشی از هنرهای تجسمی توانسته در زندگی عموم جامعه ورود پیدا کند

بخشی از هنرهای تجسمی توانسته در زندگی عموم جامعه ورود پیدا کند
سیده راضیه یاسینی با تاکید برآنکه در نگاه نخست باید بدانیم مقصود ما از هنرهای تجسمی، کدام هنرهاست و اگر بر این مهم تاکید داریم که آیا هنرهای تجسمی توانسته با زندگی عموم جامعه عجین شود، منظور ما، کدام وجه از زندگی عموم جامعه است گفت: بخشی از هنرهای تجسمی توانسته در زندگی عموم جامعه ورود پیدا کند.
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
کد خبر :  ۲۰۳۷۷

 

سیده راضیه یاسینی با تاکید برآنکه در نگاه نخست باید بدانیم مقصود ما از هنرهای تجسمی، کدام هنرهاست و اگر بر این مهم تاکید داریم که آیا هنرهای تجسمی توانسته با زندگی عموم جامعه عجین شود، منظور ما، کدام وجه از زندگی عموم جامعه است گفت: بخشی از هنرهای تجسمی توانسته در زندگی عموم جامعه ورود پیدا کند.

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، هنر، یکی از بارزترین جلوه‌های اسرار‌آمیز فرهنگ و تمدن انسانی است که همواره بر حیات انسانی سایه افکنده است. هر جا کاوش‌های تاریخ تمدن و باستان‌شناسی، نشانی از تمدن و فرهنگ بشری و تجلی آن کشف می‌کند، در هر سرزمینی که تمدنی به عرصه ظهور می‌رسد، آثار و مظاهر گوناگون هنری، اعجاب پژوهشگران تاریخ تمدن و هنر را برانگیخته است و رموز ناپیدای آن، حکیمان را به اندیشه و تأمل فرو برده است. یک محقق تاریخ هنر، با مطالعه آثار هنری و جلوه‌های آن، سیمای روشنی از تمدن و فرهنگ بشری در سرزمین‌های پیشین به نمایش می‌گذارد. هنر، از اسرار آفرینش و حیات فرهنگی انسان است که اندیشمندان علوم انسانی را به پژوهش بیشتر فرا می‌خواند.

از آنجایی که هنر خواست درونی انسان است، از ابتدای تاریخ  تاکنون در ذات انسان تجلی داشته است. این روزها نیز شاهد برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از آثار هنری هستیم اما همواره این سوال وجود دارد که در عصر حاضر، هنرهای تجسمی تا چه اندازه توانسته با زندگی عموم جامعه عجین شود.

سیده راضیه یاسینی، نقاش و پژوهشگر با اشاره به آنکه صحبت کردن درخصوص هنرهای تجسمی و اینکه آیا توانسته با زندگی عموم جامعه عجین شود، مبحثی کلی است و نیازمند آن است که به صورت تخصصی به آن پرداخته شود گفت: در نگاه نخست باید بدانیم مقصود ما از هنرهای تجسمی، کدام هنرهاست و اگر بر این مهم تاکید داریم که آیا هنرهای تجسمی توانسته با زندگی عموم جامعه عجین شود، منظور ما، کدام وجه از زندگی عموم جامعه است.

او ادامه داد: بخشی از هنرهای تجسمی توانسته در زندگی عموم جامعه ورود پیدا کند. برای مثال می‌توان به بحث زیباسازی شهری و مبلمان شهری اشاره داشت. فعالیت هایی در این خصوص توسط شهرداری انجام شده و مردم امروزه مفهوم نقاشی دیواری را درک می‌کنند چراکه مدتهاست به نظاره نقاشی های دیواری می‌نشینند. از دیگر سو در پروژه، نگارخانه ای به وسعت یک شهر، نگاه مردم تا حدودی با آثار هنری آشنا شد و با آنها ارتباط برقرار کردند.

یاسینی با اشاره به آنکه این امر را در نوروز نیز می‌توان مشاهده کرد یاد آور شد: در نوروز نیز شاهد ارائه آثاری در سطح شهر هستیم که جنبه زیبایی دارند و به عنوان هنر محیطی در معرض دید عموم گذاشته می‌شوند. حتی درحوزه نقاشی نیز با طراحی‌هایی که روی تخم مرغ‌هایی که در سطح شهر نصب می شوند روبه رو هستیم. با چنین نگاهی می توان گفت، هنرهای تجسمی در زندگی عموم جامعه ورود پیدا کرده است اما اگر انتظارات دیگر داشته باشیم و بخواهیم از منظر دیگری به این موضوع بپردازیم، مبحثی مجزاست.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: اقتصاد هنر به صورت تخصصی در ایران وجود ندارد و البته پرداختن به این مبحث نیز نیازمند مقدمات مفصلی است که در این مقال نمی‌گنجد.

بنابراین گزارش، دکتر سیده راضیه یاسینی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است.او تاکنون تالیفات متعددی داشته‌است که از آنجمله می توان به «تاثیر هنرهای سنتی بر نقاشی معاصر ایران» و «تصویر زن در نگارگری»، اشاره کرد.

 

 

 

 

   

 

ارسال نظر