بهمن عبدی با اشاره به آنکه موضوع اقتصاد، مهمترین عامل در رونق بازار هنر است گفت: حتی بانکها و شرکتهایی که درگذشته در صدد خرید اثار هنری بر میآمدند، خرید آثار هنری را متوقف کردهاند. آثاری که درنمایشگاهها به نمایش گذاشته میشود، به فروش نمیرسند.
بهمن عبدی؛ کاریکاتوریست و گرافیست پیشکسوت در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری با تاکید برآنکه هنر حرفهای زیادی برای گفتن دارد، تحقق این مهم را منوط به آرامش جامعه و پذیرش از سوی مخاطب عنوان کرد.
او ادامه داد: طبق آمارهای جهانی، جامعه ما به لحاظ زمانی که به مطالعه و بازدید از نمایشگاههای هنری اختصاص میدهد از سرانه دنیا عقب است. هنرهای تجسمی نیز دراین میان رشد بخصوصی نداشته چراکه بخشی از رونق بازار هنر منوط به خرید آثار هنری است و مردم پول اضافه برای اختصاص دادن به خرید آثار هنری ندارند. همچنین، حوصله دنبال کردن موضوعات و مسائل مربوط به هنر را هم ندارند چراکه بازدید از نمایشگاه و خرید آثار هنری، دل خوش میخواهد که مردم ندارند.
این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: هرچند اوضاع خرید آثار هنری نسبت به گذشته بهتر شدهاست اما همچنان مطلوب هنرمندان این حوزه نیست و در بیشتر مواقع کلکسیونرها در پی خرید آثار هنری هستند و مردم عادی به این حوزه علاقهای ندارند.
عبدی با اعتقاد برآنکه مشکلات اقتصاد هنر تنها با آگاه سازی جامعه مرتفع نمیشود یادآور شد: رونق اقتصاد هنر نیازمند تامین ملزوماتی مانند رفع مشکلات مالی عموم جامعه، رفع مشکلات پیش روی بازدید از یک نمایشگاه که میتواند شامل ترافیک، شلوغی و دردسرهایی از این دست باشد؛ میشود. البته گاهی نیز شاهد خرید اثار هنری هستیم اما در بیشتر مواقع خرید آثار هنری به اثار بازاری که در بردارنده، شمع و گل و پروانه، آبشار و برکه است؛ ختم میشود.
او اظهار کرد: درحال حاضر شاهد فعالیت هنرمندان مختلف هستیم، برخی جلوتر از جامعه و برخی عقبتر از جامعه حرکت میکنند اما قطعا موضوع اقتصاد، مهمترین عامل در رونق بازار هنر است. حتی بانکها و شرکتهایی که درگذشته در صدد خرید اثار هنری بر میآمدند، خرید آثار هنری را متوقف کردهاند. آثاری که درنمایشگاهها به نمایش گذاشته میشود، به فروش نمیرسند.
این هنرمند کاریکاتوریست با اشاره به آنکه هر اثر هنری، مخاطب خود را دارد یادآور شد: گاهی اوقات برخی مخاطبان در صدد پر کردن دیوار محل کار یا منزل خود بر میآیند یا سعی میکنند تابلوی هنری را هدیه دهند. برخی نیز کلکسیون دار هستند و در صدد ارزش افزوده اثر هنری بر میآیند. دراین میان اگر قرار است تلاشی در حوزه رونق بازار اثار هنری شود باید تلاشها به سمت جذب مخاطب عام باشد.
او با اشاره به آنکه تکنولوژی سبب شده تا آثار هنری در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شود گفت: هرچند تکنولوژی سبب شده تا هنر در دسترس مردم قرار گیرد اما ارزش اثری که با دست خلق شده قابل مقایسه با اثری که کپی شده، نیست. نباید فراموش کرد که اثری که توسط هنرمند خلق میشود، یکی است و همتا ندارد اما اثری که توسط رایانه تصویر میشود، میتواند تبدیل به صدها و هزاران اثر دیگر شود که همانند یکدیگر هستند و ارزش هنری که بر اساس اسم هنرمند و قلم قوی روی اثر گذاشته میشود را ندارد.
عبدی در ادامه این گفت و گو به کتاب «آموزش کاریکاتور به زبان ساده» اشاره کرد که بیش از 5 سال از تکمیل کارهای آن میگذرد و آماده چاپ است و گفت: با وجود آنکه این کتاب آماده است اما همچنان در پیچ و خم تغییر مدیران گیر کردهاست و به مرحله چاپ نرسیدهاست.
بهمن عبدی در بیست و نهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و سی در شهرستان نوشهر متولد شد و اولین نمایشگاه انفرادی کاریکاتور را در سال ۱۳۵۲ در دانشکده مدیریت لاهیجان و دومین را در کاخ جوانان رشت در همین سال برگزار کرد. در همین راستا، تصویرگری کتاب را آغاز و تا کنون بیش از ۱۲۰ جلد کتاب کودک را تصویر سازی کردهاست. او شرکت در نمایشگاهها و دوسالانههای متعدد را در کارنامه خود به ثبت رساندهاست و داوری و دبیری جشنوارههایی مانند جشنوارههای بینالمللی کاریکاتور در کرمانشاه، بجنورد، مشهد، بیرجند، تبریز و ...جشنوارههای تجسمی فجر، دوسالانه بینالمللی کاریکاتور تهران، جشنواره بینالمللی مقاومت و... را بر عهده داشتهاست.