«حسن روح الامین» در برنامه شب گذشته روبروی محمدرضا شهیدی فرد نشست تا از لحظات عاشقانه ای بگوید که منجر به ثبت تابلوهای گرانقدری از هنر آئینی و دینی شد.
به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، چراغ سه شنبه شب برنامه «چهل چراغ» با حضور میهمانی روشن شد که در نظربازی به جریانی حماسی، سری پُرشور و روانی پاک دارد. «حسن روح الامین» در برنامه شب گذشته روبروی محمدرضا شهیدی فرد نشست تا از لحظات عاشقانه ای بگوید که منجر به ثبت تابلوهای گرانقدری از هنر آئینی و دینی شد.
محمدرضا شهیدی فرد با اشاره به توجه اهل نظر نسبت به هنر نقاشی، از «حسن روح الامین» درباره آغاز شکل گیری قصه کربلا در نگاه این هنرمند چیره دست پرسید که میهمان «چهل چراغ» پاسخ داد: «ابتدایی ترین هنری را که یک بچه یاد می گیرد، نقاشی است و چون کمترین هزینه را لازم دارد، سهل الوصول تر است. انسان از طریق نقاشی به عنوان زبان می تواند رویاهایش را بیان کند. من نقاشی نبودم که به اجبار به سمت فضای عاشورایی کشیده شوم. قبلا در فضاهای مختلف کار کردم و حتی بارها تست کرده بودم که به سمت جریانی دیگر بروم تا نقاشی آئینی برایم عادت نشود و بدون توجه این کار را انجام ندهم. اما واقعیت این است که بدون همه تعارفات کارهای غیرعاشورایی به من مزه نمی دهد.» «روح الامین» که یکی از نامزدهای هنرمند انقلابی سال بود با تاکید بر این که نقاشی برای عاشورا لذتی ویژه دارد، ادامه داد: «احساس می کنم در این جریان عمرم را هدر نمی دهم. البته توهین به افرادی نمی کنم که در فضاهای دیگری کار می کنند.»
محمدرضا شهیدی فرد با اشاره به ریشه داربودن هنر آئینی در کشورمان، از میزان تاثیرپذیری هنر نقاشی در جهان معاصر از میهمان «چهل چراغ» پرسید که حسن روح الامین پاسخ داد: «فکر می کنم جای هنر آئینی همچنان خالی است. مدیوم های مختلفی مانند شعر و موسیقی و سینما برای بیان واقعه کربلا وجود دارد اما من احساس می کنم کوتاه ترین زمان برای انتقال بیشترین اطلاعات هنری در نقاشی اتفاق می افتد.»
خالق «آخرین سرباز لشگر» با تاکید بر تاثیرگذاری شگرف هنر نقاشی در نگاه مخاطبان، هنر عاشورایی را یک روضه خوانی دانست و افزود: «با تصویر می توان بیان جامع تری از واقعه عاشورا صورت داد. کلام نقاشی بسط و گسترش بیشتری دارد. خیلی خودمانی بگویم که اصلا خودم را هنرمند نمی دانم و فقط به دنبال این هستم که یکسری از مفاهیم و روایات را که در ذهنم وجود دارد، تصویری کنم. این انتقال باید هم جنبه احساسی داشته باشد و هم مستند و رئال باشد. ما فقط می خواهیم بگوییم اتفاقاتی در عاشورا افتاده است. وقتی سیدالشهدا به شهادت رسیده است به دیدار محبوبش می رود و ارتفاعی بالاتر از این نداریم.»
شهیدی فرد از مواجهه تاویلی با واقعه عاشورا سخن گفت و حسن روح الامین درباره اهمیت بیان مستند در هنر آئینی توضیح داد: «آیا ما می توانیم پدیده مداحی مقتل خوانی را زیر سوال ببریم؟! در مقتل روایاتی وجود دارد که کاملا مستند است. برکاتی در این نوع بیان وجود دارد و من اگر بخواهم وارد آسمان آن اتفاق تاریخی شوم، قدم به آن نمی رسد! من باید قلم در دست بگیرم و شروع کنم و آن ها برای تصویرگری کمکم کنند.»
بخش دوم گفت و گوی شهیدی فرد با روح الامین اختصاص به نمایش و توصیف برخی از آثار عاشورایی میهمان جوان و خلاق برنامه «چهل چراغ» داشت و هنگامی که مجری شناخته شده برنامه از خالق «عرش بر زمین افتاد» درباره چگونگی فهم آثار آئینی پرسید، حسن روح الامین پاسخ داد: «باید نشانه هایی برای درک مخاطب در تصویر وجود داشته باشد تا مخاطب بداند آن نقاشی مربوط به کدام واقعه است. البته مخاطب هم باید یک اطلاعات کلی درباره ماجرا پیدا کند و به دنبال اطلاعات بیشتر باشد.»