عبدالحمید قدیریان معتقد است: اگر بتوانیم مفاهیم انقلاب را در قالب تصاویر بیان کنیم، به طور قطع همه انسانهای جهان که فطرت پاک دارند و به دنبال حقیقت هستند، جذب تفکر و هنر اسلامی خواهند شد.
به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، عبدالحمید قدیریان را به عنوان نقاش انقلاب میشناسیم و سالهاست به عنوان هنرمندی متعهد در حوزه هنرهای تجسمی فعال است. چنانکه چندی پیش شاهد رونمایی از تابلوی نقاشی او از شهید محسن حججی بودیم و به زودی نیز اثری دیگر از او با موضوع شهید حججی رونمایی خواهد شد.
او با تاکید برآنکه ارائه تعریفی جامع از هنرهای تجسمی کار دشواری است درخصوص حضور هنرهای تجسمی در زندگی عموم جامعه گفت: تعداد زیادی از رشتههای هنری در حوزه هنرهای تجسمی جای میگیرند که هرکدام جایگاه خاص خود را در میان مردم دارد و رفتار در قبال آنها متفاوت است. دراوایل انقلاب، شاهد حضور پررنگ نقاشی در میان مردم بودیم و با وجود آنکه هنرمند نتوانست از مردم سبقت بگیرد، اما همدرد و همیار آنها شد و همراه مردم به پیش رفت. نقاشی به دلیل جایگاه خاصی که دارد در آن دوره، مفاهیم ارزشی و الهی را مطرح میکرد و توانست زبان گویایی برای بیان آن مفاهیم متعالی باشد.
قدیریان ادامه داد: همراهی نقاشی با عموم جامعه تا زمانی ادامه یافت که نظام وارد دوره سازندگی شد. از آن دوره به بعد کم کم شاهد افت ارزشهای فرهنگی بودیم و مفاهیم الهی جای خود را به معضلات و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی داد. نقاشی که بار مفاهیم ارزشی را به دوش میکشید نتوانست خود را با موضوعات جاری آن دوران تطبیق دهد؛ اما رشتههایی مانند گرافیک و کاریکاتور فضای کار بیشتری پیدا کردند، چراکه قابلیت ذاتی گرافیک و کاریکاتور حضور در موضوعات روزمره اجتماعی و کاربرد آنها به نوعی است که می توانند موضوعات اجتماعی و معضلات سیاسی و اقتصادی مردم را مطرح و گاهی اوقات در باره رفتارهای غلط دولت مردان واکنش نشان دهند.
او با اعتقاد برآنکه تعریف ما از هنر میتواند جایگاه آنرا در میان مردم مشخص کند گفت: به طور مثال وقتی از هنر برای هنر صحبت به میان میآید، دیگر مردم جایگاهی ندارند، چراکه در این نوع تعریف از هنر تنها هنرمند مهم است و اثر هنری او؛ مردم میخواهند و یا می توانند با آن اثر هنری ارتباط برقرار کنند و یا نکنند اصلاً مهم نیست، چراکه هنر برای هنر خلق شدهاست و معیار هنرمند، خلق اثر هنری در حیطه شخصی و برگرفته از نفس اوست.
قدیریان خاطرنشان کرد: اما زمانی که با هنر متعهد روبه رو میشویم تعاریف تغییر میکنند. در این نوع از هنر، هنرمند خود را متعهد به چیزی میداند؛ ممکن است آن چیز مردم و یا ارزشهای الهی باشد. اگر متعهد به مردم باشد، تبعا باید با مردم ارتباطی مستمر داشته باشد و در صدد برآورده کردن خواست و یا تمایلات آنها باشد، اما اگر متعهد به ارزشها و مفاهیم متعالی باشد، تلاش می کند مفاهیم آرمانی و ارزشی را با زبانی زیبا بیان کند و خود را با فطرت مردم هماهنگ سازد.
این هنرمند پیشکسوت، هنر را گستردهتر از آن میداند که بتوان تعریفی واحد برای آن قائل شد. او میگوید: در نگاه قرآنی هنر نیز مانند دین یک تعریف عام دارد. هنر افزودن حُسن بر مواد خام است. به عبارت دیگر هنرمند با کاری که بر روی مواد خام مانند رنگ و یا گل مجسمهسازی انجام می دهد آن را با معیارهای هنری و زیباییشناسی پرداخت میکند و به آن حسن میدهد. برای مثال، هنرمند با ورز دادن و پرداخت گِل خام، به آن حُسن میدهد و مجسمه یک انسان را میسازد و میگوییم چه زیبا شد.
قدیریان در ادامه به این نکته اشاره کرد که این هنرمند است که مثبت یا منفی بودن هنر را تعریف میکند و یادآور شد: هنرمند میتواند از هنر خود برای طرح مفاهیم الهی یا شیطانی استفاده کند، مثبت بودن و یا منفی بودن هنر بستگی به فضایی دارد که هنرمند در آن نفس کشیده و رشد کرده است. به عبارت دیگر هنر یک فن و یک زبان است برای ارتباط بین انسانها، حال اگر هنرمندی از تواناییهای هنری خود برای بیان مفاهیم ابلیسی استفاده میکند این یک انتخاب است. هنر یک فرآیند است و مثبت یا منفی بودن آن به هنرمند باز میگردد.
او در این نقطه به هنر متعهد اشاره کرد و گفت: هنرمندی که توانایی پرداخت اشیاء یا کلمات را دارد، زمانی که خود را متعهد و وامدار چیزی میداند در راستای همان موضوع، اثر خود را خلق میکند. حال آنکه این تعهد ممکن است در راستای مردم باشد مانند هنر سوسیالیستی که به مردم متعهد بود یا آنکه هنرمند خود را به معیارهای الهی – اسلامی متعهد بداند که هنر اسلامی را خلق میکند. در واقع میتوان گفت، هیچ هنرمندی نداریم که متعهد نباشد حتی آنهایی که هنر را برای هنر کار میکنند، به نفسانیات خود متعهد هستند. اما تعریفی که ما درجامعه خود برای هنر متعهد داریم؛ هنر متعهد هنری است که در جهت بیان و در راستای اهداف انقلاب اسلامی که در نهایت به ظهور آقا امام زمان (عج) ختم میشود گام بردارد.
این هنرمند نقاش، ورود تکنولوژی در عرصه هنرهای تجسمی را خوب ارزیابی کرد و چگونگی استفاده از تکنولوژی را منوط به کاربر دانست و گفت: امکاناتی که تکنولوژی در اختیار ما قرار میدهد، به دلیل گسترهای که دارد، یکی از با ارزشترین امکاناتی است که میتوانیم از آن استفاده کنیم. اگر بتوانیم مفاهیم انقلاب را در قالب تصاویر بیان کنیم، به طور قطع همه انسانهای جهان که فطرت پاک دارند و به دنبال حقیقت هستند، جذب تفکر و هنر اسلامی خواهند شد.
عبدالحمید قدیریان سال 1339 در تهران متولد شد. او بنا به علاقه خود به نقاشی وارد دانشکده هنرهای زیبا (دانشگاه تهران) شد و مدرک فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) خود را در رشته نقاشی از دانشکده هنر دریافت نمود و در سال 1389 گواهی درجه یک هنری در رشته طراحی صحنه و لباس را از وزارت ارشاد اسلامی کسب کرد.
درعین حال، شرکت در بیش از 40 نمایشگاه گروهی نقاشی و برپایی چند نمایشگاه انفرادی نقاشی و مجسمه، دبیری چندین جشنواره و مدیریت هنری و اجرایی فستیوالهای هنری از جمله فعالیتهای او است.