محمدصابر شیخ رضایی با اشاره به اعمال نفوذ نگاه سیاست باورانه و سلیقه قدرتهای جهان که خارج از متن هنر است؛ خاطرنشان کرد: در ایران تنها راهی که برای هنرمند باقی مانده این است که هنرمندان در صدد بازتولید ارزشهای جدید برآیند. میتوان طبق باورهای ملی و مذهبی، ارزشهای هنری جدید خلق کنیم که این ارزشها میتوانند ما را در سطح دنیا به صورت منحصر به فرد مطرح کند.
به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، محمدصابر شیخ رضایی از جمله هنرمندان جوان کشور است که کسب بیش از 40 عنوان ملی و بین المللی در حوزه گرافیک و عکاسی را در کارنامه خود دارد.
او که طراحی گرافیک رابه صورت حرفهای از سال 1381 آغاز کردهاست، با اعتقاد برآنکه عجین شدن هنر با زندگی عموم جامعه را میتوان از دو زاویه سنجید؛ گفت: یکی از این زوایا، میزان عملکرد هنرمندان و صحت آن است و یکی دیگر از زوایا، سنجش عملکرد مدیران و مسئولان امر است.
این گرافیست معتقد است: هنرمندان به خودی خود با جامعه همراه هستند و در بسیاری از موارد در حوزه تولیدات هنری از مسئولان و متولیان امر جلوتر هستند. حتی اگر آثاری تولید کنند که اثر گذار نباشد، از آن جهت که به مسائل و مشکلات روزمره عموم جامعه نزدیک است، مورد اقبال مخاطب قرار میگیرد.
او با تاکید برآنکه هنرمند باید با خلق آثار هنری، چشم مخاطب را تربیت کند و آموزش دهد اظهار کرد: هنرمند نباید مطابق سلیقه عموم جامعه اثر هنری خلق کند چراکه یکی از وظایف هنرمند این است که سطح آگاهی، نگاه و شعور هنری جامعه را ارتقا دهد. صرف این مهم که بگوییم، یک اثر هنری که مخاطبان آن عموم جامعه هستند باید صد درصد مطابق سلیقه و مورد قبول مخاطب باشد، امکان ندارد. معمولا آثاری که عام فهمتر هستند، خصوصیات هنری و فنی کمتری در خود جای دادهاند.
شیخ رضایی در ادامه یادآور شد: با یادویادبا این وجود، هنرمندان به مخاطب نیاز دارند و برخی رشتهها مانند گرافیک و سینما بیش از سایر هنرها به مخاطب عام نیاز دارند، اما بازهم هنرمند باید به نکاتی مانند ارتقای سواد بصری و دید زیبایی شناسانه عموم جامعه توجه داشته باشد. البته گاهی ممکن است، آثار هنری که توسط هنرمندان خلق میشوند در عصر خودشان مورد قبول مخاطب قرار نگیرد چراکه هنرمند جلوتر از زمانه خود پیش میرود و مورد اقبال آیندگان قرار میگیرد.
او اقتصاد هنر را بحثی مهم و ارزنده در حوزه هنر دانست و گفت: در بیشتر کشورها شاهد گره خوردن بحث اقتصاد با هنر هستیم. ایران نیز خواستار طی کردن این مسیر است چراکه اقتصاد هنر و اقتصاد زندگی هنرمند بسیار اهمیت دارد. اما در بیشتر فضاهایی که از آن به عنوان گالری و نمایشگاههای جهانی یاد میشود، شاهد نگاههای فرامتنی هستیم. نگاههایی که خارج از دایره هنر بر اقتصاد هنر تاثیر میگذارند.
شیخ رضایی با اعتقاد برآنکه صرفا نمیتوان گفت، یک اثر هنری در بینالهای خارجی به دلیل ویژگی های ذاتی، مورد توجه قرار میگیرد تصریح کرد: در بیشتر مواقع شاهد نفوذ نگاه سیاست باورانه، اعمال سلیقه قدرتهای جهان که خارج از متن هنر است، هستیم. این امر سبب میشود تا به بازار هنر و خلق آثار هنری جهت داده شود.
این هنرمند جوان خاطرنشان کرد: در ایران تنها راهی که برای هنرمند باقی مانده این است که هنرمندان در صدد بازتولید ارزشهای جدید برآیند. میتوان طبق باورهای ملی و مذهبی خودمان، ارزشهای هنری جدید خلق کنیم که این ارزشها میتوانند ما را در سطح دنیا به صورت منحصر به فرد مطرح کند.
او در ادامه به حضور تکنولوژی در عرصه هنرهای تجسمی اشاره کرد و گفت: هر اتفاق تکنولوژیک در عرصه هنر و سایر عرصهها میتواند همچون ابزار عمل کند و باید نگاه هنرمند در خلق اثر هنری مشهود باشد. تفاوت هنر واقعی با هنر مکانیکی در این است که هنرمند برای بیان مفاهیم و مضامین مورد نظر خود میتواند از ابزار جدید استفاده کند.
محمدصابر شیخ رضایی تاکنون در بسیاری جشنوارهها و بینالهای هنری حائز دریافت جوایز متعدد شدهاست. از آنجمله میتوان به دریافت رتبه نخست جشنواره پوستر مقاومت، کسب جوایز در سوگواره هنر عاشورایی، کسب رتبه در جشنواره هنر جوان و دوسالانه گرافیک جهان اسلام و... اشاره کرد.