قدرت الله عاقلی:

هنرآفرینی با نور مورد غفلت واقع شده است/ نمایشگاهی «در قلمرو نور»

هنرآفرینی با نور مورد غفلت واقع شده است/ نمایشگاهی «در قلمرو نور»
قدرت الله عاقلی مجسمه ساز معتقد است توجه به مدیای نور و نئون که این روزها در دنیا طرفداران زیادی در شاخه تجسمی دارد، در کشور ما مورد غفلت واقع شده است.
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
کد خبر :  ۱۹۰۳۹

به گزارش سایت مرکز تجسمی به نقل از  خبرگزاری مهر، این روزها نمایشگاه «در قلمرو نور» با آثار هنرمندانی چون آرمان استپانیان، بهروز حشمت، صادق تیرافکن، بهنام کامرانی، کامبیز صبری، ایمان صفایی، محمدرضا خلجی، مهدی میرباقری، میترا ارباب، محسن غلامی، صفا الدین امامی، علیرضا رشیدی، سهیل راد، شیرین حسین وند، مرضیه سرسریان و قدرت الله عاقلی با کیوریتوری قدرت الله عاقلی در گالری ثالث برپاست. این نمایشگاه سعی در به نمایش در آوردن آثاری دارد که این روزها در حوزه تجسمی کشورمان مورد غفلت واقع شده است؛ آثار تجسمی که نور و نئون نقش مهمی در مفهوم ارائه شده توسط آنها دارد.

عاقلی با تاکید بر اینکه در ایران از این نوع نمایشگاه ها بسیار کم کار می شود،  گفت: پیش از این با ایمان صفایی مجموعه ای از کار با نور را انجام داده بودیم و به دنبال آن مدیریت گالری ثالث علاقه نشان داد که در شکلی گسترده تر به این موضوع بپردازیم.

وی ادامه داد: این نمایشگاه شاخه ای از هنرهای تجسمی را به نمایش می گذارد که در دسته آثار مفهومی می گنجد و در عین حال به عنوان یک رسانه بسیار جذاب و مردمی است و بسیار جای آن دارد که روی آن در ایران کار شود. در دنیا ۵۰ سال است که بسیار به این مدیا توجه می شود زیرا پدیده نور برای مردم جذاب است. آنقدر این پدیده مفهوم غنی دارد و رسانه مهم و تاثیرگذاری است که واکنش های بسیار قدرتمند انسانی را در برابرش ایجاد می کند. این حوزه در عین حال که هنر مفهومی است اما دارای مارکت است و برای گالری‌دار و مجموعه داران دنیا هم جذاب است.

این مجسمه ساز با اشاره به اینکه یکی از دلایل جذابیت نور از خاصیت فطری آن بر می خیزد، بیان کرد: شما وقتی یک لامپ را روشن می کنید به گمان من یک اثر هنری خلق شده است. مینیمالیسم از دهه ۶۰ به بعد بسیار روی ترکیب نور و نئون با هنرها کار کرد و بسیار رسانه به روزی است و با اینکه عصر دیجیتال آمده است اما همچنان در دنیا به این مدیا بها می دهند و مثلا روی آثار میراث فرهنگی خود با نور کارهای خلاقانه می کنند که برای توریست ها هم بسیار جذاب است. منتهی ما توان این را نداریم که جشنواره ای در این زمینه برگزار کنیم و یا در محیط شهری چنین گسترده کار کنیم برای همین به برگزاری نمایشگاه اکتفا می کنیم.

وی پر زحمت بودن، تکنیکال بودن و پر خرج بودن این شاخه هنری را دلیل کم کاری هنرمندان ایرانی در این زمینه دانست و گفت: تولید چنین اثری و بعد نگهداری آن بسیار سخت است برای همین ما با برپایی این نمایشگاه فقط خواستیم تلنگری به جامعه هنری زده باشیم که این حوزه را نادیده نگیرند.

عاقلی در پاسخ به اینکه سازمان زیباسازی شهرداری تهران جشنواره نور و نورپردازی برگزار می کند آیا این جشنواره جوابگوی بعد هنری این شاخه از هنرهای تجسمی است، بیان کرد: در این زمینه هنوز کار ماندگاری در شهر دیده نمی شود. شاید هزینه زیادی شده باشد اما معمولا از این اتفاقات یک کاتالوگ هم باقی نمی ماند تا بعد بتوان قضاوت کرد. هنرمندان درجه یک هم برای ساخت اثر دعوت نمی شوند و آثار در شهر نمود ضعیف و گذرایی دارند در حالیکه امروزه حتی در آرت فرهای مهم دنیا شما شاهد مجسمه های نوری هستید. حتی فستیوال های نور در دنیا برگزار می شود.

این هنرمند همچنین درباره اثری که در نمایشگاه «جان کویر» در گالری آرت سنتر ارائه داده است، گفت: در آنجا هم من یک اثر نوری ارائه کرده ام. آن نمایشگاه درباره محیط زیست است و من یک اسکلتی از گونه ای قوچ که متعلق به اطراف بیرجند است و از آن ۵۰۰ راس بیشتر نمانده است برنز کردم و وسط آن یک نور قرمز چشمک زن گذاشتم تا خطر انقراض آن را نشان دهم.

وی درباره این نمایشگاه و اهمیت پرداختن به محیط زیست در آثار هنری اظهار کرد: هویت ما فقط تخت جمشید نیست و گربه های ایرانی و پلنگ ایرانی هم هویت ماست. مشکل اینجاست که ان جی او ها از طرف دولت حمایت نمی شوند در حالیکه شراره های واقعی در دل جامعه را همین حرکت های ان جی او ها ایجاد می کنند.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر