۵ مورد از مهمترین ترندهای سئو در سال ۲۰۲۰
SEO یکی از چیزهایی است که اختلاف نظر در مورد آن زیاد است و اگر به یادگیری و آموزش سئو و بازاریابی دیجیتال علاقه داشته باشید، میبینید که هر روز وبسایتهای مختلف با انتشار مقالهای جدید در مورد ترندهای سئو یا لیستی از مهمترین اتفاقاتی که در آینده رخ خواهد داد، توجه کاربران را به خود جلب میکنند. ما با این نوع محتوا مخالف نیستیم، اما معتقدیم تمام متخصصان این حوزه در نهایت یک نظر مشترک دارند: تنها چیزی که با اطمینان میتوان گفت این است SEO تغییر خواهد کرد.
با توجه به این تغییر همیشگی، نمیتوان با قطعیت کامل در مورد سئو سایت و تمام فاکتورهای آن سخن گفت. به همین جهت، امروز سعی کردیم ۵ مورد از ترندهای سئو برای سال ۲۰۲۰ که طی سالهای گذشته و همکاری ما با کسبوکارهای کوچک و بزرگ تغییری نداشتهاند را معرفی کنیم.
۱٫ تمرکز گوگل روی منظور و نیت کاربران از جستجو است
این روزها الگوریتم گوگل برای درک قصد و نیت کاربر، بهینهتر از همیشه شده است. گوگل با درس گرفتن از الگوی جستجوی کاربران میتواند انواع مختلف محتوا را برای افرادی نمایش میدهد که میخواهند محصولی جدید را خریداری کنند، به دنبال یک فروشگاه محلی هستند یا میخواهند به یک سوال پاسخ دهند. این سطح از توانایی برای تشخیص منظور کاربر، میتواند تجربه جستجو در گوگل را تغییر داده و دست کسبوکارها برای استفاده از SEO را باز کند.
با این تفاسیر، هنگام تولید محتوای سایت خود حتما باید به این موارد توجه کافی را داشته باشید. آیا مقالهای که مینویسید به گونهای هست که کاربران از طریق موتورهای جستجو قادر به پیدا کردن آن باشند؟ آیا کاربران به دنبال راه حل مشکل یکی از خدمات یا محصولات شما هستند؟ حتی ممکن است آنها به دنبال آدرس کسبوکاری مثل شما باشند. با در نظر گرفتن نیت کاربر در مراحل اول، شما حتی میتوانید ساختار و زبان صفحات وب، پستهای وبلاگ یا محتوای دیگر خود را هم در همین راستا طراحی کنید.
ترندهای سئو در سال ۲۰۲۰ که کمتر به آنها توجه میشود!
توسط محمد قاسمی
2019/12/03
سئو
ترندهای سئو
اگر قصد راهاندازی یک سایت جدید را دارید یا میخواهید کسبوکار خود را برای سال آینده آماده کنید، همراه ما باشید: در این مقاله به معرفی مهمترین ترندهای سئو در سال ۲۰۲۰ که کمتر به آنها توجه میشود، خواهیم پرداخت.
۵ مورد از مهمترین ترندهای سئو در سال ۲۰۲۰
SEO یکی از چیزهایی است که اختلاف نظر در مورد آن زیاد است و اگر به یادگیری و آموزش سئو و بازاریابی دیجیتال علاقه داشته باشید، میبینید که هر روز وبسایتهای مختلف با انتشار مقالهای جدید در مورد ترندهای سئو یا لیستی از مهمترین اتفاقاتی که در آینده رخ خواهد داد، توجه کاربران را به خود جلب میکنند. ما با این نوع محتوا مخالف نیستیم، اما معتقدیم تمام متخصصان این حوزه در نهایت یک نظر مشترک دارند: تنها چیزی که با اطمینان میتوان گفت این است SEO تغییر خواهد کرد.
با توجه به این تغییر همیشگی، نمیتوان با قطعیت کامل در مورد سئو سایت و تمام فاکتورهای آن سخن گفت. به همین جهت، امروز سعی کردیم ۵ مورد از ترندهای سئو برای سال ۲۰۲۰ که طی سالهای گذشته و همکاری ما با کسبوکارهای کوچک و بزرگ تغییری نداشتهاند را معرفی کنیم.
۱٫ تمرکز گوگل روی منظور و نیت کاربران از جستجو است
این روزها الگوریتم گوگل برای درک قصد و نیت کاربر، بهینهتر از همیشه شده است. گوگل با درس گرفتن از الگوی جستجوی کاربران میتواند انواع مختلف محتوا را برای افرادی نمایش میدهد که میخواهند محصولی جدید را خریداری کنند، به دنبال یک فروشگاه محلی هستند یا میخواهند به یک سوال پاسخ دهند. این سطح از توانایی برای تشخیص منظور کاربر، میتواند تجربه جستجو در گوگل را تغییر داده و دست کسبوکارها برای استفاده از SEO را باز کند.
با این تفاسیر، هنگام تولید محتوای سایت خود حتما باید به این موارد توجه کافی را داشته باشید. آیا مقالهای که مینویسید به گونهای هست که کاربران از طریق موتورهای جستجو قادر به پیدا کردن آن باشند؟ آیا کاربران به دنبال راه حل مشکل یکی از خدمات یا محصولات شما هستند؟ حتی ممکن است آنها به دنبال آدرس کسبوکاری مثل شما باشند. با در نظر گرفتن نیت کاربر در مراحل اول، شما حتی میتوانید ساختار و زبان صفحات وب، پستهای وبلاگ یا محتوای دیگر خود را هم در همین راستا طراحی کنید.
مقاله مرتبط: الگوریتم گوگل BERT ؛ مهمترین آپدیت گوگل در ۵ سال اخیر
ترندهای سئو
۲٫ اهمیت سرعت صفحات را نادیده نگیرید
سرعت سایت به اندازهای برای گوگل مهم است که مدیران، به صورت عمومی از در نظر گرفتن این فاکتور برای رتبهبندی سایتها توسط الگوریتم اصلی خبر دادهاند. متاسفانه، افزایش سرعت صفحه یکی از استراتژیهای فنی بسیار مهمی است که متخصصان سئو و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، کمتر به آن توجه میکنند. این یک اشتباه بزرگ است که علاوه بر سئو، روی تجربه کاربری نیز اثر منفی خواهد داشت (زیرا این روزها مردم صبر زیادی ندارند).
اگر شما نیز چنین رویکردی دارید، بهتر است همین حالا با در نظر گرفتن سئو فنی، روی مواردی مثل بهینهسازی تصاویر، کَش وبسایت (caching) یا کاهش تعداد ریدایرکتها به سایت خود تمرکز کنید.
۳٫ روی ترافیک ارگانیک تمرکز کنید
این روزها تبلیغات کلیکی همچنان اهمیت بالایی دارند و میتوانند در مدت زمانی کوتاه، ترافیک سایت را تا حد زیادی افزایش دهند. با این حال، گزارشها نشان میدهد که بیش از ۵۰ درصد ترافیک سایتها از طریق جستجوی ارگانیک تامین میشود. از آنجایی که پروسه بهینه کردن چند کلمه کلیدی ساده و تبلیغ برای آنها آسانتر از تهیه محتوای سئوشده است، بسیاری از افراد راه اول را انتخاب میکنند.
یکی از تصورات نادرست در مورد ترافیک ارگانیک این است که برخی مردم فکر میکنند برای گرفتن رتبه بهتر صرفا باید تعداد زیادی پست را به صورت روزانه منتشر کرد. اگر شما هم چنین دیدگاهی دارید، بهتر است همین حالا آن را فراموش کنید: شما باید تعداد زیادی محتوای ساختاریافته و معتبر که به مخاطبان شما ارزش میدهد را در سایتتان منتشر کنید. نه گوگل و نه کاربران هیچ توجهی به محتوای بیکیفیت و ضعیف ندارند.
۴٫ جستجوی بدون کلیک روی لینکها !
شاید این مورد کمی غیر معمول به نظر برسد، ولی بیشتر جستجوهای کاربران در گوگل به کلیک روی لینکها منتهی نمیشود. آیا این بدان معنیست که کاربران در گوگل جستجو میکنند و نمیتوانند چیزی را که میخواهند، پیدا کنند؟ ممکن است، ولی بیشتر این احتمال وجود دارد که خود موتور جستجو تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار داده باشد؛ در این صورت دیگر نیازی به کلیک روی هیچ لینکی نخواهد بود. در حقیقت، ممکن است چیزهایی مثل اسنیپتها، نمودارهای اطلاعاتی یا لیست کسبوکارهای محلی واقعا به گونهای نمایش داده شوند که کاربران به کمک آنها بتوانند پاسخ تمام سوالات خود را پیدا کنند.
۵٫ محتوا همچنان حرف اول را میزند
این روزها الگوریتمهای جستجو قدرت زیادی پیدا کردهاند. آنها قویا میتوانند به محتوای معتبر، ساختاریافته، سازماندهی شده و مهمتر از همه، ارزشمند برای کاربران اعتبار دهند. قطعا چیزهایی مثل تعداد کلمات، چگالی کلمه کلیدی و لینکها مهم هستند، اما نه به اندازه کیفیت، سودمندی و ارزش محتوای نهایی. به هر صورت، تکنیکهای سئو کلاه سیاه و کلاه خاکستری ، مربوط به گذشته هستند و این روزها گوگل شدیدا با سایتهایی که بر پایه این استراتژیها فعالیت دارند، برخورد میکند.
در کنار کیفیت بالا، در نظر گرفتن ساختاری مناسب برای محتوا و بهینه بودن صفحه نیز نقش بسزایی در دیده شدن مطالب شما خواهند داشت. در حقیقت، همه این موارد، سیگنالهایی برای الگوریتم گوگل هستند تا بر اساس آنها موتور جستجو تصمیم بگیرد که چه مطلبی را بالاتر از سایرین نمایش دهد.
بهینه کردن ساختار سایت را میتوانید با وارسی نقشه سایت آغاز کنید.
چه صفحاتی ساختار سایت شما را تشکیل میدهند؟ این صفحهها چگونه با یکدیگر ارتباط دارند و هدف هرکدام از آنها چیست؟ کاربران چگونه میتوانند بخشهای مورد نیاز در محتوای شما را پیدا کنند؟ با پاسخ دادن به این سوالها میتوانید ساختار سایت خود را با دیدی بهتر، بهینه کنید.
تضمین آینده سایت با رعایت اصول سئو
اینها ۵ مورد از مهمترین ترندهای سئو بودند که نه فقط در سال ۲۰۲۰، بلکه هیچگاه نمیتوانید آنها را نادیده بگیرید؛ مگر اینکه گوگل الگوریتم خود را تغییر داده یا یک فناوری جدید، روند بهینهسازی صفحات برای موتورهای جستجو را بهکلی تغییر دهد.
اگر میخواهید آینده وبسایت خود را از نظر SEO تضمین کنید، میتوانید سایت خود را برای همهچیز بهینه کنید! البته شاید انجام این کار برای همه امکانپذیر نباشد. به همین جهت، رعایت اصول اصلی SEO حداقل خیال شما را از بابت سال ۲۰۲۰ و سالهای بعد از آن راحت خواهند کرد.