به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، "یونس محمدی"، در این کارگاه از ضرورت پرداختن به ساخت فیلم کوتاه به عنوان زیربنای فرهنگی سخن گفت و با طرح این پرسش که فیلمسازان ما به سمت چه فیلمهایی حرکت کنند و جامعه چه کمبودهایی دارد، مهمترین موضوعی که امروز در خارج از کشور نسبت به ایران وجود دارد را سفید نمایی یا معرفی ایران واقعی مطرح کرد.
این فیلمساز جوان و مطرح استان، با اشاره به این که فیلمسازان تحت تاثیر سینمای معاصر و پایتخت و سینمای جشنوارهای هستند، تصریح کرد: به همین خاطر در فیلم کوتاه دچار یک ایده زدگی شدهایم.
محمدی با بیان این که فیلمسازان برای این که با اقبال در جشنوارههای فیلم کوتاه خارجی مواجه شوند به سمت فیلمنامههایی که جشنوارهها میپسندند حرکت میکنند نه چیزی که جامعه ما نیاز دارد، اظهارداشت: به همین خاطر معمولا سراغ آسیبهای اجتماعی و مواردی که کمتر به آن پرداخته شده و به نوعی سیاهنمایی است، میروند و با پر رنگ کردن آن در جشنواره شرکت میکنند تا به خاطر ناب بودن موضوع برنده جایزه شوند.
وی با اظهار تاسف از این که سینمای ایران نیز پذیرای فیلمسازانی است که گواهی شرکت یا لوح تقدیر از جشنوارههای خارجی را داشته باشند، گفت: همین مسئله رغبت حضور و رقابت را میان فیلمسازان بیشتر میکند.
این کارگردان جوان در بخش دیگری از سخنانش به چیستی مبانی اخلاقی جامعه پرداخت و از نیاز جامعه ما به امید و نشاط سخن گفت که از بستر فیلم کوتاه امکانپذیر است.
وی نیاز جامعه امروز ایران را پرداختن و ساخت فیلمهایی که مردم را به اخلاق و کار فرهنگی در جامعه ترغیب کند، دانست و افزود: دو عامل ایران را در خارج کشور سیاه نشان میدهد که مهاجران ایرانی و سینمای ایران در زمره آنهاست و فیلمسازان و فعالان عرصه فیلم کوتاه باید در روند تولید آنها را مورد توجه قرار دهند.
کارگردان فیلم ۶ و ۶۰ دقیقه با بیان این که جشنوارهها کارشان این است که از ما فیلمهای سیاه بخواهند، از فیلمسازان خواست تا در ایدهپردازی و نوشتن فیلمنامه به این مسائل توجه کنند.
یونس محمدی هم چنین از بنیان ایدهپردازی و ضرورت پرداختن به ایدههای متناسب با نیاز جامعه سخن گفت و با مهم برشمردن رهبری رسانه اظهارداشت: نگاه اکثر فیلمسازان در سبک، ساخت و نگاه در سینمای کلاسیک، فیلم غرب است و فیلمسازان توسط غرب رهبری میشوند.
وی ادامه داد: در دنیا خیلیها فکر میکنند سینما هدف است و باید یک سینماگر خوب باشند در حالی که هدف، جامعهسازی است و فیلمسازان باید از سینما برای جامعهسازی استفاده کنند اما دوست دارند سینماگر باشند.
لازم به ذکر است در این کارگاه گپ و گفتی بین یونس محمدی و فیلمسازان جوان صورت گرفت و به پرسشهای حاضرین پاسخ داده شد.