در این دوره بررسی قدیمیترین نقاشیهای باقیمانده از دورههای قبل از اسلام و هنر دوره اسلامی و روند تدریجی تکامل این هنر با استفاده از تصاویر برجایمانده از این دورهها موردبررسی توسط امرالله اسمعیلی و به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی انجام شد.
جلسه اول: درهمآمیختگی ویژگیهای مشترک تصویری نگارههای سده هفتم/ سیزدهم پرداخته شد.
تصاویر و نگارههای مکتب سلجوقی نگارههای ترکان؛ اعراب و ایرانیان سازنده کاشیهای مینایی در اطراف ری را بهطورکلی (مکتب بغداد) می نماند که در پارهای موارد تلاش برای تفکیک جغرافیای مکانی خلق این آثار بهآسانی میسر نمیشود و نیاز به مداقه در جز بهجز عناصر تشکیلدهنده این نگارهها دارد.
جلسه دوم: نقاشیهای روی کاشی مینایی و همچنین کتابآراییهای این دوره دارای ویژگیهای بررسی شد.
نقاشیهای روی کاشی مینایی و همچنین کتابآراییهای این دوره دارای ویژگیهای مشترک است. محدودیت در رنگ پردازی، تزیین و آذینبندی شاخ و حاشیه پردازی ضمخت، ترکیب نقوش گیاهی و حیوانی و پرنده؛ طراحی هندسی و خشک فیگورها و... از ویژگی رهای نگارههای این دوره تاریخی است.
جلسه سوم:کتابآرایی در مکتب بغداد واکاوی شد.
کتابآرایی در مکتب بغداد جایگاه ممتازی دارد و از این دوره آثاری برجایمانده که مهمترین آنها عبارتاند از؛
1- نسخه خطی رمانس فارسی سمک عیار (متعلق به کتابخانه بادلیان). این اثر میتواند بهعنوان سرآغازی برای شناخت هویت هنر سلجوقی باشد.
فیگورها و نقوش پیکرههای رنگارنگ با نقش اسلیمی. کلاه تاجدار. گیسوان بلند...
۲- نسخه (مقامات حریر) آثار این نسخه بهصورت مستقیم و بدون واسطه (بدون پسزمینه) نقش شده است و با متن ترکیبشده است.
3- نسخه خطی (رساله جالینوس) متعلق به کتابخانه دولتی وینه. نگارههای موجود در این کتاب با پسزمینه قرمز یادآور نقوش مینایی است.
نقش سوارکار در فضای ترکیبی گیاه تزیینی که در قالبهای بارنگ قرمز غالب از متن جداشده است.
جلسه چهارم: بررسی ویژگیهای کتابهای کلیلهودمنه پرداخته شد.
در این سلسله نشستها در مورد کتابآرایی و ویژگی کتابهای مفید الخاص، کلیلهودمنه؛ منافع الحیوان بهتفصیل موردبررسی قرار گرفت.
جلسه پنجم:تجزیهوتحلیل برخی نگارههای مکتب بغداد بررسی گردید.
علاقهمندان در این نشست به بازنمایی آنالیز، تجزیه و تحیل بر خی از مشهورترین نگارههای مکتب بغداد پرداختند.