چکه های پیوسته یا صورت های فلکی در آثار پل جنکینز

چکه های پیوسته یا صورت های فلکی در آثار پل جنکینز
"پل جنکینز"Paul Jenkins نقاش اکسپرسیونیست انتزاعی آمریکایی بود
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
کد خبر :  ۱۵۳۶۶۳

پدیده اشارت اختری/ اکریلیک روی بوم/ 1964/ مجموعه آقا و خانم هری و اندرسن، نیویورک

 

هنرمند در کنار اثرش

 

"پل جنکینز"Paul Jenkins نقاش اکسپرسیونیست انتزاعی آمریکایی بود. در سال های جوانی با "فرانک لوید رایت" معمار معروف ملاقات کرد و علاقه اش به نقاشی را با "توماس هارد بنتون" در میان گذاشت. مجموعه هنر شرقی موزه نلسون اتکینز تاثیر عمیقی بر او داشت. مدتی به اروپا سفر کرد و در پاریس اقامت داشت، جنکینز زندگی هنری اش را بین پاریس و فرانسه تقسیم کرد. در طول دوره کاری اش با هنرمندانی همچون "مارک روتکو"، "جکسون پولاک"، "لی کراسنر" و "بارنت نیومن" در ارتباط بود.

نکته قابل توجه در آثار این هنرمند عدم استفاده از قلم مو است. جنکینز اجازه می دهد رنگ ها روی سطح بو هایش بلغزند، جمع شوند و شکوفا شوند.سپس با کمک یک چاقوی تیز سطوح رنگی سیال ایجاد می کند. میزان دخل و تصرف پل جنکیز در عناصر بصری (فرم و رنگ) در آثار بداهه اش به حداقل ممکن رسیده است. گاهی رنگ های شناوراو روی صفحه با حداقل کنترل و تا میزان زیادی خود به خودی و با هدایت کلی هنرمند باقی می ماند. بدین ترتیب او عملا رنگ های رقیق شده را چنان بر سطح بوم های بزرگ شناور می سازد که شکل هایی شگفت انگیز، غیر قابل پیش بینی و غالبا آشوبنده در آن ها پدید می آورد که گویی قرار است رنگ های مزبور در سطح بوم پس و پیش بروند. دامنه رنگ هایش از ظریف ترین پرده رنگ ها تا واگراترین رنگ های سیر و ژرف در نوسان است؛ و نقاش در آخرین آثارش رگه هایی از رنگ جامد را به شکل چکه های پیوسته یا صورت های فلکی افزوده است.

وی در جوانی در یک کارخانه سرامیک سازی کار می کرد که تاثیر زیادی بر روش های لمسی نقاشی او گذاشت.

امروزه آثار او در مجموعه های گالری ملی هنر در واشنگتن دی سی، موزه نورتون سایمون در پاسادنا و موزه هنرهای مدرن نیویورک به چشم می خورد.

 

 

ارسال نظر