به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، کتاب دوسالانه گرافیک ایران به کوشش علیرضا کورش لی توسط نشر باهم منتشر شد.
بهترین جلوه گاه هنر گرافیک دوسالانه (بیِنال) گرافیک است. در کشور ما نیز سابقه برگزاری بیِنال ها به قبل از انقلاب برمی گردد که از سال 1335 آغاز و بعد از پنج دوره در سال 1345 متوقف شد. دوسالانه های گرافیک ازسال 1389 به صورت جدی ولی با فراز و فرودهایی دوباره جان گرفت و تاکنون ادامه یافته است و در سال های اخیر نظم خاصی برآن حاکم شده است. برگزاری دوسالانه های گرافیک به عنوان بزرگ ترین رویداد عرصه گرافیک کشور تأثیر غیرقابل انکاری داشته و این رویداد هنری خط دهنده و الگویی مناسب برای گرافیک کشور است.
بعد از انقلاب و با توجه به رویکردها و سیاست گذاری های پس از انقلاب، نمایشگاه ها، جشنواره های سالانه و دوسالانه های زیادی در زمینه ی هنرهای تجسمی، نمایشی و موسیقی برگزار شد و تأثیرگذاری های زیادی در زمینه هنر مربوطه داشت.
علیرضا کورش لی/ نویسنده و پژوهشگر
یکی از این دوسالانه ها، دوسالانه گرافیک است که به صورت تخصصی برای اولین بار در سال 1366 به همت مرتضی ممیز و در موزه هنرهای معاصر ایران و در بخش های پوستر، بخش ویژه پوستر جنگ تحمیلی، تصویرسازی، صفحه آرایی، طراحی روی جلد، نشانه، سربرگ، بروشور، تقویم، کارت، آگهی تجاری برگزار شد. پس از آن، هر دو سال یک بار و گاه با اندکی تعویق، «دوسالانه طراحان گرافیک ایران» برگزار شد و البته گه گاه تغییراتی در روند برگزاری آن ایجاد شده است. از جمله این که، این دوسالانه در حال حاضر با عنوان «سرو نقره ای» و با حضور آثاری از اعضای انجمن طراحان گرافیک ایران برگزار می شود.
در این جشنواره ها طراحان گرافیک با برگزاری نمایشگاه آثار مخاطب عام و خاص را با گرافیک و کاربرد آن در زندگی، و نیز نوآوری ها و سلیقه های بهتر و جدیدتر بیش تر آشنا می کنند.
این کتاب به بررسی دوسالانه های گرافیک از سال 1341 تا 1398 می پردازد. از جمله تعداد آثار و شرکت کنندگان، برگزیدگان، موضوعات و تاثیر این دوسالانه ها بر گرافیک ایران.
نرگس صاحب اختیاری