صد سال گرافیک در تهران
تاریخ گرافیک همراه با شناخت نامه ی صد طراح گرافیک در تهران
پژوهش و تالیف: معراج قنبری
همکارِ پژوهش: سپیده حدادیان
ناشر: انتشارات علمی و فرهنگی
شابک: 8-997-436-600-978
نشانه ی بنگاه ترجمه و نشر کتاب/ اثرِ محمود جوادی پور/ صفحه 151 کتاب
این کتاب تلاشی است برای بازنمایی آنچه در هنر گرافیک در شهر تهران اتفاق افتاده است. مؤلف جوان صد سال گرافیک در تهران در مقدمۀ کتاب خود نوشته است:
کتاب حاضر با گذر از یک مقدمۀ کوتاه، دربارۀ روزگار قاجار، بر تاریخچهی طراحی گرافیک یک قرن گذشته در شهر تهران تأکید دارد. این کتاب بر پایۀ دو فصل پژوهش و تألیف شده است. فصل نخست در یک توالی تاریخی با تأکید بر سیمای طراحی گرافیک در شهر تهران؛ به موضوعها و آثاری توجه دارد که شهر یا نامِ تهران از منظرهای گوناگون در آنها قابل بررسی است. به مکانها، موضوعها و جریانهای مهمی چون نخستین آتلیهها و کانونهای آگهی در تهران، آموزش گرافیک در تهران و… نیز توجه شده است.
فصل دوم؛ شناختنامهی صد طراح گرافیک در تهران است. طراحانی که یا متولد تهران هستند یا تهران صحنۀ رشد و بالندگی حرفهای آنها بوده است.
از جمله نامهایی که در این اثر به آنها پرداخته شده است میتوان به نورالدین زرینکلک، مرتضی ممیز، عباس کیارستمی، ابراهیم حقیقی، مجید اخوان و رضا عابدینی اشاره کرد.
این کتاب که بنا بر اقتضای محتوای آن، پر از تصویر و طرحهای گرافیکی است علاوه بر اینکه میتواند برای متخصصان گرافیک و هنرمندان گرافیست کاربردی باشد، برای علاقهمندان این هنر و کسانی که قصد دارند وارد این حرفه شوند نیز راهنما و راهگشاست.
پوستر امر رهایی بخش/ اثرِ ایرج میرزا علیخانی/ صفحه 251 کتاب
در بخشی از کتاب که به معرفی عباس کیارستمیِ گرافیست میپردازد میخوانیم:
«عباس کیارستمی هنرمندی جامعالاطراف بود و در زمینههای مختلفی مانند گرافیک، سینما، تدوین، نقاشی، شعر و عکاسی فعالیت داشت. او در اوایل دههی ۱۳۴۰ در دانشکدهی هنرهای زیبا (دانشگاه تهران) در رشتهی نقاشی پذیرفته شد. همزمان با تحصیل در دانشکده، بهعنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیهی هفت همراه با «علیاکبر صادقی»، شروع به طراحی پوستر و آگهی تبلیغاتی کرد. او پس از مدتی به «تبلی فیلم» رفت و فعالیت طراحی گرافیک را ادامه داد. تصویرگری کتاب، عنوانبندی فیلم و طراحی پوسترهایش بخشهای جدانشدنی از تاریخ طراحی گرافیک ایران هستند. وی در سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره، در کنار فیروز شیروانلو، فرشید مثقالی، نیکزاد نجومی و علیاصغر محتاج به طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم پرداخت. عنوانبندی فیلم «وسوسهی شیطان» ساختهی «محمد زریندست» نخستین تجربهی طراحی و ساخت تیتراژ برای او بود. تیتراژهای دو فیلم قیصر (۱۳۴۸) و رضا موتوری (۱۳۴۹) از مسعود کیمیایی فعالیتهای بعدی او در این زمینه بود. میتوان گفت کار در سینما برای کیارستمی با طراحی گرافیک فیلم «قیصر» آغاز شد. مدتی بعد از فعالیت در نگاره، به دعوت فیروز شیروانلو که مسئولیت امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برعهده داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹ اولین فیلمش «نان و کوچه» را ساخت. طراحی پوستر فیلمهای وسوسهی شیطان (۱۳۴۶)، قیصر (۱۳۴۸)، رشید (۱۳۵۰)، سیاه و سفید (۱۳۵۱)، دو راه حل برای یک مسئله (۱۳۵۴)، لباسی برای عروسی (۱۳۵۵) و سیرک بزرگ مسکو (۱۳۴۸)، روز جهانی پیکار با بیسوادی (دههی ۱۳۴۰) مهمترین پوسترهایی هستند که عباس کیارستمی پیش از سال ۱۳۵۷ طراحی کرد. او در طراحی پوستر فیلم «قیصر» دست به کار تازهای زد، با آگراندیسمان کردن عکس ترامدار بازیگر، تکنیکی نو به وجود آورد که تا آن زمان کسی آن را انجام نداده بود. دههی ۱۳۵۰ اوج فعالیت طراحی گرافیک برای اوست، آثارش در کنار دیگر طراحان گرافیک در دو نمایشگاه مهم تاریخی «پنجاه سال گرافیک ایران» (۱۳۵۵) و «نخستین نمایشگاه هنر گرافیک آسیا» (۱۳۵۸) به نمایش درآمد.»