کیوشی آوازو:

مأموریت طراح این است که فرهنگ عامیانه را گسترش دهد

مأموریت طراح این است که فرهنگ عامیانه را گسترش دهد
زندگی حرفه ای "کیوشی آوازو" Kiyoshi Awazu بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد و همواره در ردیف طراحان رده بالای ژاپن قرار گرفت است
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر :  ۱۳۹۶۷۱

Noh Performance at UCLA/ تکنیک: چاپ افست، لیتوگرافی/ سال خلق: 1981

مأموریت طراح این است که فرهنگ عامیانه را گسترش دهد، گذشته را بیدار کند و منسوخ را جان بخشد.

 

نهمین نمایشگاه معاصر مجسمه سازی ژاپن/ تکنیک: چاپ افست، لیتوگرافی/ سال خلق: 1982

 

"کیوشی آوازو" Kiyoshi Awazu طراح مشهور ژاپنی بود که در سال 2009 در سن هشتاد سالگی، بر اثر ذات الریه از دنیا رفت. زندگی حرفه ای او بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد و همواره در ردیف طراحان رده بالای ژاپن قرارگرفته است. کیوشی آوازو یک هنرمند پیشکسوت خودآموز تصویری بود که برخی از پایه های فرهنگ جدید طراحی گرافیک ژاپنی را بنا نهاد. وی مدتی در استودیوی نیکاتسو، پوسترهای تبلیغاتی سینمایی را طراحی می کرد.

در نمایشگاه "هنر تبلیغات" ژاپن که در سال 1955 برگزار شد، جایزه باشگاه هنرمندان تبلیغاتی ژاپن را برای پوستر "دریای ما را پس بده" از آن خود کرد. موضوع این پوستر تصویر یک ماهیگیر ناراضی بود که باعث شد تا حد زیادی به عنوان یک هنرمند مدافع مردم مطرح شود. سه سال بعد جایزه بزرگ جهانی پوسترِ فیلم را در فرانسه دریافت کرد.

بعد از این موفقیت، آثار آوازو بر خلاف مدرنیسم ژاپنی پیش رفت و عمدتاً تحت تأثیر فرهنگ پاپ قرار گرفت. تخصص وی متنوع و شامل طراحی گرافیک محیطی، پروژه های شهری و فیلم و تئاتر بود. در سال 1969 برای کارگردانی هنری فیلم "خودکشی مضاعف" جایزه اسکار ژاپن را به دست آورد.

پوسترهای "خودکشی مضاعف" و "ضدجنگ" در خارج از ژاپن هم خیلی مورد توجه واقع شدند و جوایز نقره ای درنمایشگاه بین المللی دوسالانه پوسترلهستان را نصیب طراحشان کردند.

تعدادی از آثار هنرمند را در گالری ببینید.

ارسال نظر