به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریفزاده، رییس گروه پژوهشی پژوهشگاه با اعلام این خبر، اظهار کرد: تک چهرهنگاری در عصر قاجار به اوج خود رسید و ویژگیهای انسانی تحت عواملی تغییر کرد. هنر نقاشی و نگارگری متأثر از هنر اروپایی، به سمت طبیعتپردازی و فاصله گرفتن از فرمهای تجریدی و انتزاعی متمایل شد و فضایی با چشمانداز نقوش متنوع گیاهی و انسانی به وجود آورد.
شریفزاده از ویژگیهای نقوش این دوره را تأکید بر شاخصههای اروپایی نظیر سایهپردازی و پیکرنگاری دانست و تصریح کرد: کاربرد رنگهای متنوع و جدید مانند قرمز، نارنجی و صورتی در این دوره متداول شده بود و این نقوش نوعی تعامل هویتی با شرایط جامعه را نشان میداد.
به گفته رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی در این دوره انسانهایی اشرافی با چهرههای شاد و متبسم، چهرههایی با حالت سه رخ و ساده شده، بدنهایی به حالت نیم تنه با لباسهایی به شکل چند خط ساده در رنگهای لاجوردی، قرمز مایل به قهوهای و سفید ترسیم میشدهاند.
او نقوش، راه راه و فلس مانند بر روی لباسها، گردنبند مروارید، موهای فر داده شده و لباسهای اروپایی با یقۀ باز را از مشخصههای نقوش درباری آن دوره خواند و گفت: از این رو سعی بر آن شده در این اثر نقوش انسانی با تکنیک هفت رنگی و رولعابی با توجه به دانش روز بر روی بشقاب انجام گیرد.
شریفزاده با بیان اینکه شبیهسازی از نقوش چهرهنگاری لوحهای قاجاری بر روی بشقاب سفالی به قطر ۳۰ سانتیمتر با روش زیر لعابی و آبرنگی توسط رعنا بهرامیفر انجام شده است، افزود: نمونه حاضر برگرفته از بشقاب سفالی با طرح بزمی و از تولیدات اواخر دوره قاجار است که در تهران ساخته میشده و بیشتر بر نقوش تاریخی، سلطنتی و مضامین میدان جنگ و صحنههای روزمره و بزمی تاکید داشته و در حال حاضر در موزه هنرهای اسلامی مالزی نگهداری میشود.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از خصوصیات این کار بر ترکیب بندی مقامی در آن اشاره کرد که خدمه به شکل ریزتر در پایین و شخصیت های اصلی به شکل بزرگتر در بالا تصویر شده اند و گفت: اصولا از شاخصهای این دوره و این اثر وجود تقارن محوری در ایجاد تعادل در تصویر است.
او در ادامه با اشاره به روند انجام این طرح اظهار کرد: پس از انتقال نقوش، قلمگیری و لعابگذاری با تکنیک زیرلعابی و آبرنگی بر روی بدنههای سفالی لایۀ رویی آن با حالتی شیشهای و شفاف فیکس شده و برای پخت در دمای ۹۶۰ درجۀ سانتیگراد آماده میشود.