جواد حمیدی، فارغ التحصیل واستاد دانشکده هنرهای زیبا، که در مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) تحصیل کرده بود از شخصیت های مهمی است که از یک سو توانست خط مشی هایی برای اتصال دانسته هایش از شیوه های غربی به طنین هنری شخصی خودش ارائه کند و از سوی دیگر نقش مهمی در تعلیم و تربیت نسل بعدی نوگرایان ایرانی ایفا کرد. مشخصه نقاشی های حمیدی را می توان آمیزه ای از گرایش های مدرن، چون امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم و اشکال انتزاعی و در عین حال بازتابی از کلاسیک گرایی فاخر هنر طبیعت گرای کمال الملک در نظر گرفت.
با توجه به آثار حمیدی طی دوره های مختلف، که از نوعی رئالیسم نمادین به گونه ای اکسپرسیونیسم رمانتیک و انتزاع گرایی در حرکت بود، طبقه بندی کارهایش در قالب یک شیوه خاص دشوار است. اما در آثار متاخرش، که معرف شیوه ای شخصی هستند، طبیعت بی جان، ترکیب بندی های گروهی و مفاهیم تغزلی با استفاده از رنگ های درخسان برجسته شده اند و می توانند به عنوان نمونه های مدرنیستی ایران شناخته شوند. از مهمترین افتخارات جواد حمیدی میتوان به دریافت جایزه اول بینال تهران در سال ۱۳۴۵ اشاره کرد.
جواد حمیدی / بدون عنوان/ 1367/ رنگروغن روی بوم/ ۸۰×۶۰ سانتیمتر
وی در اثر حاضر با ترکیب طبیعتگرایی و اسلوب نقاشی مدرن، اثری نوگرا و بدیع ملهم از دستاوردهای جریان نقاشی طبیعتگرای ایرانی را خلق کرده که فضای پاستورال یا شبانی موجود در ادبیات و گرایشهای رمانتیک نقاشی قرن نوزدهم، در آن نمود یافته است. در واقع ترسیم زندگی روزمره مردم فرودست همچون اثر حاضر، دستاورد طیفی از نقاشان ایرانی است که از دوره صفوی با بهزاد شروع شده و در قرن جاری با کارهای نقاشان رئالیست ادامه یافته است.
همانند همه نقاشان اولیه مدرنیست، حمیدی علاوه بر انتخاب رنگ و نحوه ترکیب آنها بر روی بوم، دغدغه ترکیببندی دارد. ترکیببندی در اثر حاضر و رسیدن نقاشی به یک تعادل تصویری، حاکی از نگاه تکنیکی و رویکرد آکادمیک نقاش به هنر است. در این وضعیت، کانون توجه مخاطب در میانه تصویر، درست بر جایی که پیرزن در حال نگاه کردن به مخاطب است، متمرکز میشود. طیف رنگهای خاکستری، سبز و آبی، بدون ساختوساز پر کار، از ویژگیهای نقاشیهای حمیدی است. با این تمهیدات حمیدی راه خود را از نقاشان آکادمیک مکتب کمالالملک جدا میکند. اگرچه همچنان گوناگونی و تنوع آثار او، شناخت گرایشهای ساختاری در آثارش را دشوار میکند.
جواد حمیدی/ بدون عنوان/ 1340/ رنگروغن روی بوم/ 100×100 سانتیمتر
جواد حمیدی/ بدون عنوان/ 1370/ رنگروغن روی بوم/ 120×90 سانتیمتر
جواد حمیدی/ میز زرد/ رنگ و روغن روی بوم