مشارکت حوزه هنری البرز در رویدادهای ملی مطالبه گری ترور شهید سلیمانی

مشارکت حوزه هنری البرز در رویدادهای ملی مطالبه گری ترور شهید سلیمانی
با مشارکت حوزه هنری البرز بویژه در امور هنری و رسانه ای، دبیرخانه بین المللی صلح و مقاومت با محوریت مطالبه گری حقوقی و علمی ترور شهید سلیمانی فعالیت خود را رسما آغاز کرد.
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
کد خبر :  ۱۳۵۷۱۲

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری البرز به نقل از دبیرخانه بین المللی صلح و مقاومت؛ اولین نشست خبری این دبیرخانه با حضور دکتر عباسعلی کدخدایی به عنوان مسئول شورای سیاستگذاری و همچنین دکتر اسماعیل آجرلو (مسئول اجرایی دبیرخانه) و دکتر نژندی منش (مسئول کمیته علمی موت کورت) روز چهارشنبه برگزار شد.

موت مورت و کنفرانس علمی بین المللی دو رویداد اصلی دبیرخانه

در آغاز نشست دکتر آجرلو به عنوان مسئول دبیرخانه توضیحاتی در خصوص فعالیت های دبیرخانه ارائه کرد و گفت: هدف اصلی این دبیرخانه جریان سازی مستمر، تولید ادبیات علمی و حقوقی و مطالبه گری در خصوص پیگیری های حقوقی ترور شهید سلیمانی در عرصه داخلی و بین المللی می باشد.

مسئول دبیرخانه افزود: دو برنامه اصلی در سال جاری برگزاری رویداد شبیه سازی دادگاه یا همان موت کورت در قالب رقابت گروههای دانشجویی و حقوقدانان است و دومین برنامه فراخوان مقاله و کنفرانس بین المللی بررسی ابعاد حقوقی- سیاسی تروز شهید سلیمانی توسط دولت آمریکا میباشد.

تولید ادبیات علمی و مشارکت حقوقدانان در حل مسائل مهم ملی

در ادامه نشست دکتر نژندی منش به عنوان مسئول کمیته علمی موت کورت فرایندهای علمی موت کورت را تشریح نمود. مسئول کمیته علمی موت کورت هدف چنین رویدادی را تولید ادبیات علمی و حقوقی در این زمینه دانست که باعث تقویت فرایندهای رسیدگی حقوقی در عرصه داخلی و بین المللی هم می شود. 

ایشان همچنین تقویت جریان های دانشجویی و دغدغه مندی و مشارکت حقوقدانان در حل مسایل مهم کشوری را دیگر ویژگی این رویداد دانست. 

شهید سلیمانی را همه دنیا به عنوان یک انسان صلح دوست می‌شناسند

در ادامه نشست دکتر عباسعلی کدخدایی به عنوان مسئول شورای سیاستگذاری دبیرخانه بین المللی صلح و مقاومت توضیحاتی در خصوص پیگیری های حقوقی ترور شهید سلیمانی ارائه کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

دکتر کدخدایی در ابتدای صحبت گفت: شهید سلیمانی را همه دنیا به عنوان یک انسان صلح دوست می‌شناسند، انسانی که برای تامین امنیت و صلح در ایران و منطقه حرکت و جانش را فدا کرد.

وی گفت: هنوز زود است که اهمیت کار‌های این شهید شناخته شود. به عنوان یک انسانی که دلسوز همه مردم بود و فرقی نمی‌کرد به داد مردم سیل زده برسد یا مراقب تامین امنیت مردم منطقه باشد.

کدخدایی تصریح کرد: شهادت این مرد بزرگوار و همراهانش جنایتی بود که سران آمریکا مرتکب شدند، جنایتی که جامعه بین المللی آن را محکوم کردند و هیچ انسان سلیم النفسی این مساله را تایید نکرد. در حوزه بین المللی اسنادی داریم که این جنایت را محکوم می‌کند و خلاف حقوق بین الملل بودن این جنایت را تایید می‌کند.

کدخدایی افزود: ترور شهید سلیمانی واقعه‌ای است که تاکنون و در حوزه بین المللی اتفاق نیفتاده است که مقام عالی رتبه یک کشور در سفر به کشوری دیگر توسط مقامات رژیم کشوری دیگر ترور شود.

دادخواست حقوقی پیگیری ترور سردار سلیمانی در مراحل نهایی است

وی ادامه داد: جنایت مقامات رژیم امریکا که به عنوان تروریسم دولتی شناخته می‌شوند قابلیت پیگیری در محاکم داخلی دارد که کار‌های مقدماتی آن انجام شده است و ادامه دارد. محاکم داخلی ایران به موجب قانون ۱۳۹۰ که صلاحیت لازم را به محاکم داخلی داده است مجاز به ورود در اینگونه موارد است که قبلا هم پرونده‌هایی از این دست داشته ایم که احکامی هم صادر شده است. علاوه بر این ۶ قانون دیگر هم داریم که اجازه می‌دهد دادگاه اقدام لازم را نسبت به جنایتکاران این جنایت انجام دهد.

دادخواست حقوقی پیگیری ترور سردار سلیمانی در مراحل نهایی است و این پرونده در مراحل نهایی است و به زودی دادگاه برگزار می‌شود. 

ترور سردار سلیمانی، نقض کنوانسیون‌های بین المللی است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ترور سردار شهید سلیمانی، نقض همه کنوانسیون‌های بین المللی است. کشور عراق هم در خصوص ترور سردار شهید سلیمانی صلاحیت رسیدگی دارد چرا که این ترور در خاک عراق اتفاق افتاده است و منتظر تصمیم نهایی مقامات عراقی هستیم.

کدخدایی تاکید کرد: ترور سردار سلیمانی نقض کنوانسیون ژنو و کنوانسیون ۱۹۷۳ و حتی قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم در سازمان ملل، کنوانسیون ۱۹۶۱ و کنوانسیون ۱۹۶۹ است. در حال حاضر دبیرخانه بین المللی صلح و مقاومت تشکیل شده است تا این مراحل حقوقی با جدیت پیگیری شود و اقدامات خوبی از جمله "موت کورت و فراخوان بین المللی مقاله و کنفرانس علمی" در حال شکل گیری است.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که پس از پایان ریاست جمهوری ترامپ آیا امکان پیگیری حقوقی وجود دارد یا خیر؟ گفت: امکان پیگیری حقوقی در این خصوص وجود دارد و دادخواست حقوقی در این خصوص در حال تکمیل است.

وی درباره آمران و عاملان اصلی این ترور گفت: ترامپ و پمپئو اعتراف کرده اند که در ترور دست داشته اند. در ادامه نیز از برخی کشور‌ها افرادی در این جنایت نقش داشته اند که شناسایی این افراد صورت گرفته و درخواست شده است اطلاعاتی از این افراد به دادگستری تهران ارسال شود که ظاهرا اقدام شده است. 

کدخدایی افزود: دادسرای تهران درباره عاملان و نقش کشور‌های مختلف در این اقدام تروریستی در حال تحقیق است و در زمان مشخص اسامی این افراد اعلام می‌شود. 

رونمایی پوستر رویدادهای مطالبه گری حقوقی

در پایان این نشست خبری از پوستر رویداد شبیه سازی دادگاه (موت کورت) و پوستر فراخوان بین المللی مقالات و کنفرانس علمی مطالبه گری حقوقی ترور شهید سلیمانی رونمایی شد.

علاقمندان به مشارکت در این رویدادها می توانند به سایت دبیرخانه به نشانی www.peace-resist.com مراجعه نمایند.

ارسال نظر