شانزدهمین شماره ماهنامه سهنقطه، به مدیرمسئولی امید مهدینژاد، سردبیری مرتضی کاردر و مدیریت هنری محمد صمدی منتشر شده و در کتابفروشیها و دکههای روزنامهفروشی و فروشگاههای آنلاین در دسترس است.
دکتر اسماعیل امینی شاعر، نویسنده، طنزپرداز و مدرس دانشگاه در شانزدهمین شماره مجله سه نقطه در مطلبی با عنوان نمک اضافی ممنوع، شوخی خرکی قدغن از شگردها و نحوه طنزنویسی میگوید؛ از چه چیزی بنویسیم؟ مطلب طنز را چگونه شروع کنیم؟ چطور ادامه دهیم؟ و چگونه آن را تمام کنیم؟
در بخشی از این یادداشت میخوانیم:
«شروع طنزنویسی از همین نقطه است، از چه چیزی بنویسیم؟ یا به عبارتی که مشهور است سوژه را از کجا پیدا کنیم؟ یک راه ساده و دم دستی این است که به تیتر درشت روزنامهها و سایتهای خبری نگاه کنیم و از همان تیترها الهام بگیریم و به اصطلاح سوار موج های خبری بشویم. در طنزنویسی مطبوعاتی این روش خیلی متداول است، در این گونه طنزها موضوع طنز (همان سوژه) جاذبهای دارد که برگرفته از جاذبه همان خبری است که بر سر زبانها و تیترهاست.
مثلا گران شدن دلار، مرگ فلان بازیگر، جایزه اسکار، آلودگی شیر و لبنیات و از این قبیل؛ اشکال کار اینجاست که با سرد شدن آن خبر جذابیت موضوع نیز کم میشود؛ مثلا امروز اگر درباره بازی ایران و آرژانتین در جام جهانی مطلب طنز بخوانیم آنقدر جذاب نیست که در زمان برگزاری بازیها بود و نظرها را به خود جلب میکرد. برای رها شدن از این مشکل طنزنویس میتواند موضوع داغ روز را بهانه کنند و با استفاده از جذابیت آن مجموعهای از مسائل مختلف را مطرح کند؛ مثلاً از تفسیر بازی فوتبال شروع کند و در ادامه گریزی بزند به روابط اجتماعی خصلتهای فردی و مسائل خانوادگی و اقتصادی و هر چیز دیگری که به نظرش بدرد طنز میخورد، منتها باید حواسش باشد که ارتباط میان بخش های مختلف نوشته ظریف و دقیق باشد مثلاً برای نشان دادن وضعیت روابط اجتماعی می تواند گفتگوی چند نفر را درباره فوتبال بنویسد و در خلال آن ویژگی های فکری و شخصیتی افراد را از طریق گفتوگو و واکنشها بیان کند.
یا بحث درباره فوتبال را در یک محیط اداری و کارمندی طراحی کند و به این ترتیب به شرایط کار اداری و خصایل کارمندی اشاراتی داشته باشد، یک روش دیگر برای یافتن موضوع طنز نگاه دقیق به اطراف و یادداشت کردن هر نکتهای که ممکن است روزی به کار طنزنویسی بیاید.
یک روش دیگر هم مرور خبرها با نگاه جستجوگر و طنزآمیز است، در این تورق تمام مطالب و تصاویر باید از نظر گذرانده شود حتی آگهی ها و مطالب تکراری مثل تقویم روز و برنامه سینماها و گالری ها، راه های پیدا کردن موضوع برای طنزنویسی بسیار متنوع است. فقط دو نکته را باید در نظر بگیریم: یکی اینکه با دقت نگاه کنیم از جزئیات سرسری نگذریم و دیگر این که لازم نیست از ابتدا و انتهای مطلبمان فکر کنیم. مطلب طنز چه نظر و چه نظم در حین نوشتن شکل میگیرد و پیش میرود.
مطلب طنز بیش از آنکه بر اساس ساختار طولی مشخص پیش برود و حرفش را بزند از طریق حاشیه رفتن و پرداختن به جزئیات، اشارهها و کنایهها و نیشهایش را بیان میکند اما در این میان یک نکته مهم است و آن مهارت در پیوند میان اجزای مطلب است. یعنی عبور از یک موضوع به موضوع دیگر باید با ظرافت و رندی صورت بگیرد و مطلب تکه تکه و پراکنده به نظر نرسد…»
شانزدهمین مجله طنز سهنقطه در ۲۱۶ صفحه منتشر شده است و در دسترس علاقهمندان است.