به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایسنا، اخیرا مشخص شد تابلو کوچکی از تصویر یک مرد سالخورده خسته و غمگین که سالها توسط کارشناسان به عنوان یک اثر تقلبی ارزیابی شده بود و در انبار یک موزه نگهداری میشد، یکی از آثار کارگاه رامبرانت بوده و به احتمال زیاد توسط شخص او خلق شده است.
موزه اشمولین در آکسفورد این هفته نمایشگاهی برای نمایش تابلو نقاشی «سر یک مرد ریشدار» (۱۶۳۰) که در سال ۱۹۵۱ به عنوان یکی از آثار «رامبرانت» به این موزه اهدا شده بود، برگزار خواهد کرد.
در سال ۱۹۸۱ این تابلو نقاشی توسط مرکز «پروژه تحقیقاتی رامبرانت» که بزرگترین مرکز تعیین اصالت آثار «رامبرانت» است به عنوان اثری تقلبی شناسایی شد.
مدیر موزه اشمولین بیان کرد: «در آن زمان مرکز شناسایی آثار «رامبرانت» اعلام کرد این تابلو نقاشی در حقیقت تابلویی تقلبی است که در سبک آثار «رامبرانت» خلق شده و قدمت آن احتمالا به پیش از پایان قرن هفدهم میلادی بازمیگردد که این دوران حتی همزمان با دوران زندگی «رامبرانت» نیست.»
بنابراین این تابلو نقاشی به انبار موزه منتقل شد. «ان ون کمپ» مدیر هنر اروپای شمالی موزه اشمولین در سال ۲۰۱۵ به این موزه پیوست و از حضور این تابلو نقاشی مطلع شد.
«ون کمپ» همیشه معتقد بود این تابلو نقاشی اصل است.
او بیان کرد: «این کاری است که «رامبرانت» میکرد. او همواره بر روی حس و حرکات چهره غمگین و خسته مردهای کهنسال مطالعه میکرد. این کار بسیار مشابه کارهایی است که رامبرانت در حوالی ۱۶۳۰ در «لیدن» انجام میداد.»
در نهایت این تابلو نقاشی «پیتر کیلن» توسط یکی از مشهورترین کارشناسان «تحلیل حلقهی درخت» یا «درختگاه شماری» مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد چوب استفاده شده در این تابلو از جنس همان چوبی است که در یکی از تابلو نقاشیهای مشهور «رامبرانت» استفاده شده است.
به این ترتیب میتوان اطمینان حاصل کرد این تابلوی نقاشی به کارگاه «رامبرانت» تعلق داشته است و تحقیقات بیشتر نیز مشخص خواهد کرد که آیا این اثر صد درصد توسط شخص «رامبرانت» خلق شده یا خیر.