به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایسنا، رضوان صادقزاده درباره شرایط رشته نقاشی در این دانشگاه و نسبت فضای آکادمیک دانشگاه هنر با سایر دانشگاههای جهان، اظهار کرد: شرایط رشته نقاشی و آموزش آن در دانشگاه هنر تا آنجا که به اعضای هیات علمی رشته نقاشی مربوط میشود با استاندارهای جهانی فرقی ندارد زیرا آنها مطرحترین نقاشان مجرب و مسلط با جدیدترین متدهای روز در این حوزه در سطح کشور هستند. ضمن اینکه تعداد دو نفر از عضای هیات علمی رشته نقاشی اساسا تحصیلکرده دانشگاههای انگلیس و فرانسه هستند و تبادل تجربیات و اطلاعلات در حوزه نقاشی با دنیای نقاشی خارج از ایران دارند. هرکدام از اساتید مذکور حداقل هر دو سال یک بار یک نمایشگاه نقاشی بر پا میکنند و آثارشان در این نمایشگاهها به فروش میرسد.
عضو هیات علمی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر افزود: در حوزه تدریس و کیفیت آموزش برای دانشجویان رشته نقاشی در دانشگاه هنر خوشبخانه مشکلی وجود ندارد. این آموزشها بر مبنا و معیارهای علمی جهان پیش میرود. تا آنجا که به امکانات دانشگاهی مربوط است، شاید کاستیهایی مانند فرصتهای مطالعاتی برای دانشجویان و مشکلات برگزاری نمایشگاههای نقاشی در کشورهای دیگر و دسترسی به امکانات کتابخانههای دیجیتالی وجود داشته باشد.
مدیر گروه نقاشی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر با ابراز ناخرسندی از پذیرش حجم بالای دانشجو در رشتههای هنری و به ویژه رشته نقاشی گفت: عدم ارزیابی و گزینش دانشجویان به لحاظ کیفی و اشراف نداشتن آنها به مقدمات این رشته، سبب سردرگمی دانشجو و اساتید میشود. به طوری که دانشگاه و اساتید مجبور میشوند با برگزاری دو ترم کلاسهای مقدماتی، دانشجویان را با مباحث ابتدایی رشته نقاشی آشنا کنند.
وی از توجه یک طرفه دانشجویان به مفهوم در رشته نقاشی انتقاد و بیان کرد: امروزه کار کردن و طراحی به شیوه قدیم برای دانشجویان رشته نقاشی نامفهوم است به طوری که راه و روش هنرمند شدن را در مسیری متفاوت میبینند و مفهوم در اثر هنری اهمیت بیشتری برای آنها نسبت به توانایی در اجرای نقاشی پیدا کرده است. در قدیم توانایی در اجرا هم برای این رشته بخش مهمی از کار بود. ضمن اینکه هنوز این موضوع هم کاربری دارد. البته برای پیشرفت اصولی در رشته نقاشی مفهوم هم باید کارکرد خود را داشته باشد. اما برای دانشجویان امروزی فقط ایده و مفهوم مهم است و کسی که ایده و مفهوم دارد دیگر نیازی در خود نمیبیند که به تمرین روی کاغذ و طراحی بپردازد. به همین خاطر است در هر دوره ورودی دانشجویان به دانشگاه در رشته نقاشی شاهد ریزش قابل توجهی از دانشجویان هستیم و در پایان میبینیم تعداد اندکی میتوانند به بدنه اصلی نقاشان ایران ورود کنند. قبلا تعداد ورودیهای رشته نقاشی به دانشگاه کم بود اما با ایمان و جدیت کار میکردند و تعداد قابل توجه ی هم به نقاشان درجه یک تبدیل میشدند.
او با اشاره به پتانسیل قوی و تاثیرگذاری رشته نقاشی بر چرخه اقتصادی کشور تصریح کرد: رشته نقاشی می تواند پتانسیل خیلی بالایی برای به حرکت در آوردن چرخه اقتصادی کشور داشته باشد. وجود تعداد گالریهای بیشمار و استقبال هنردوستان و خرید آثار هنری توسط مردم در تهران نشان میدهد رشته نقاشی از نظر اقتصادی کارکرد بالایی دارد. برگزاری حراجهای تهران و اعلام مبلغ فروش خود گواه بر تاثیر این رشته بالقوه در اقتصاد کشور دارد. سازمانهای خصوصی و دولتی نیز در این عرصه تاثیرگذار باید وارد شوند و در این حوزه تبلیغات و سرمایهگذاری کنند. از طرفی مجلس شورای اسلامی در مذاکراتی که قبلا در حوزه هنر صورت گرفت قرار شد هزینهای را برای خرید آثار هنری مشخص و اختصاص دهد که امیدواریم این همکاری مجلس هر چه سریعتر به عنوان یک وظیفه و قانون تعریف شود تا شاهد شکوفایی هنر و گرایشهای آن در سطح جامعه باشیم.