به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایسنا، هر بخش از این نمایشگاه بیش از چندصد فریم عکس را شامل میشود و به روایت مستند و اخباری صحنههایی از این دو واقعه میپردازد. پس از نمایشگاه «اقلیم حیرانی» که روایت رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق و پناهشان به خاک ایران در دوران اعمال فشار حکومت صدام بر آنها بود، این دومین نمایش عکسهای خبری محمد صیاد در مرکز نبشی است.
هر دو بخش نمایشگاه، با دوربین صیاد ثبت و ضبط شده است. در کنار پرینتهای عکاس در همان روزها که گاه برای روزنامهها و گاه با متنی کوتاه برای ارائه به خبرگزاریها آماده میشدند، برخی از نگاتیوها انتخاب و به همراه تعدادی از «کنتاکتشیت»های اسکن شدهی آرشیو عکاس که به صفحات دکوپاژ یک فیلم میماند روی کاغذ عکس چاپ شدهاند.
روایت بخش اول از گرماگرم روزهای انقلاب آغاز میشود: عکسهایِ سرریز از جمعیت، روزهایی را به یاد میآورد که مردم و خیابانهای تهران به تماشای پیروزی انقلاب رفته بودند. در این مجموعه عکس، روایت انقلاب در چند پرده نشان داده میشود. قسمتی تا انتهای سال ۱۳۵۷ را به تصویر کشیده و قسمتی دیگر تا جریانهای اوایل دههی شصت و اتفاقاتی که در ادامهی جریانهای انقلاب شکل گرفتهاند.
محمد صیاد با بودن در میان مردم و برداشتن نماهایی مشابه با زاویهدید جمعیت حاضر، لحظههایی را ثبت کرده که همزمان حس بیم و امید را منتقل میکنند. بخش زیادی از پرینتها و نگاتیوهای این دوران در گیرودار انقلاب و حوادث جانبی آن از میان رفتهاند که موجب نازک بودن پروندهی عکسهای انقلاب نسبت به دیگر پروندههای موضوعی عکاس شده است.
بخش دوم این نمایشگاه به دورهی هشتسالهی جنگ ایران و عراق اختصاص دارد. عکسهای دوران جنگ از زندگی روزمرهی مردم ایران در هنگام جنگ آغاز میشود و فضای جبهه و خطمقدم، ویرانیها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمبارانهای شهری و لحظههای حماسی و تراژیک را در بر میگیرد. ویژگی بارز این عکسها، بازتاب وفادارانه به واقعیت هر رویداد بهدور از هر نگاه جانبدارانه و صحنهپردازی شده است؛ م. صیاد معتقد است عکاس خبری باید هر بار شاترش را با شرافت تمام بزند.
محمد صیادصبور (متولد ۱۳۲۶، بندرانزلی، ایران) یا «م. صیاد» آنگونه که پشت عکسهایش مُهر میزند از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است. از سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفهای خود را آغاز کرد. در سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ با روزنامهی آیندگان در بخشهای سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانهی انقلاب، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت.
صیاد از همان آغاز جنگ به صورت مستمر برای تهیهی عکس و ارسال آن به جبههها میرفت. عکسهای مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتابهای مختلفی به چاپ رسیده است. صیاد در سال ۱۳۵۹ به خاطر عکسهای مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزهای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه شد. نخستین نمایشگاه انفرادی از آثار او سال گذشته در مرکز نبشی با عنوان «اقلیم حیرانی» برگزار شد که به عکسهای او از کوچ تحمیلی آوارگان کرد عراقی به ایران در دوران صدام میپرداخت. او در حال حاضر عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار میکند.
همزمان با بخش دوم این نمایشگاه، از کتاب عکسهای محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی میشود و نخستین فیلم مستندی که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، نمایش داده میشود.
بخش اول این نمایشگاه با موضوع عکسهای انقلاب از ۳ تا ۲۸ مردادماه در مرکز نبشی برگزار میشود. این نمایشگاه در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب و روزهای جمعه از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب امکان بازدید دارد.
مرکز نبشی در خیابان ویلا، نبش کوچهی خسرو، پلاک ۵۱ واقع شده است.