چهلویکمین نوبت از محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با یاد کردن از قیصر امینپور شاعر فقید و برجسته شب گذشته (شنبه 2 شهریور) در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری که به دلیل حضور حامد عسگری در سفر حج اجرای این برنامه را برعهده گرفته بود، گفت: محفل «اتفاق ترانه» اختصاص به ترانه و تصنیف دارد و با توجه به این که، این روزها ترانهها و تصنیفهای زیادی با موضوعات مختلف سروده می شوند و مخاطبانی را جذب میکنند، بررسی و ارزیابی آنها یک ضرورت است و برگزاری محفلی تخصصی همچون «اتفاق ترانه» میتواند در این بازار پر زرق و برق، بر عالم شعر و ترانه تاثیرگذار باشد.
بعد از این مقدمه، مداح چند رباعی را تقدیم حاضران کرد که اولین شعر او، این بود:
«جز عشق غمی دگر نجویم ایکاش
جز عشق گلی دگر نبویم ای کاش
از حسرت فردای خودم می ترسم
فردا که شد ای کاش نگویم ای کاش»
مبین اردستانی، شاعر و غزلسرا که مهمان ویژه این برنامه بود، درباره رباعی های او بیان کرد: رباعی های مداح همواره رو به رشد و در پی کشف فضاهای تازه بوده است.
عرفانپور نیز درباره ویژگی های این قالب شعری عنوان کرد: رباعی ویژگی های ساختاری متفاوتی حتی از دوبیتی که شبیه ترین قالب به آن است، دارد. شناخت این ساختار و ظرفیت هایش قطعا به آسانی به دست نمی آید.
در ادامه هدایتی و حسن خسروی وقار به شعرخوانی پرداختند و مبین اردستانی که از شاگردان زندهیاد قیصر امینپور بوده است، درباره تجربه همراهی با این شاعر فقید گفت: هر بار مجال صحبت کردن درباره قیصر امینپور ایجاد می شود به این که من یک از بیشماران دوستداران ایشان بودم، اشاره می کنم. او بی دریغ با نسل جوان برخورد می کرد. ما نیز سعی می کردیم مراعات اوضاع جسمی شان را داشته باشیم.
وی افزود: خاطرات زیادی با مرحوم امینپور داریم. یادم است با دوست شاعری میدان هفت تیر را به سمت میدان ولیعصر قدم می زدیم که ایشان در تماسی پیگیر بودند که یک نوجوان 15 ساله که می خواسته با ایشان صحبت کند، چه کسی بوده است و چه کمکی می توانند به او داشته باشند. مهم ترین مشخصه این شاعر بزرگ مراقبه رفتاری شان بود که در کلام و رفتارشان آشکار بود.
این شاعر خاطر نشان کرد: با این که سال ها از سرودن «نیلوفرانه» توسط قیصر امینپور می گذرد، اما آنقدر دقایق و ظرایف در این اثر طبیعی و خوب رعایت شده است که همچنان که از ملودی آن لذت می بریم و هر بار دریافت تازه ای از مضمون شعر داریم. این اثر دقت هایی لفظی دارد که از بین نمی رود؛ بی آنکه حواس مخاطب را از جان کلام پرت کند.
اردستانی با آسیبشناسی ترانه های معاصر عنوان کرد: به نظر می رسد عجله یکی از آفت های ترانه سرایی در روزگار کنونی است. ملودی ها زود دریافت می شود تا به آهنگساز برسد اما اساتیدی همچون قیصر امینپور مدت ها شاید نزدیک به یک سال این ملودی ها را با خود داشتند و بعد از آن به آهنگساز و خواننده تحویل می دادند.
وی ترانه های افشین یداللهی، عبدالجبار کاکایی، اهورا ایمان، روزبه بمانی و... را از جمله آثار درخور در این حوزه توصیف کرد و ادامه داد: دو گروه ترانه را زیر مجموعه شعر نمی دانند. یکی ترانه سرایان و دیگری شاعران. شاعران از این نظر که بیم دارند ترانه های زرد و نامطلوب به پای شعر نوشته شوند و ترانه سرایان نیز به این دلیل که می خواهند حوزه ای انحصاری برای خود تعریف کنند که نیازمند تخصص است و در این نوع نگاه رابطه ترانهسرا به مرور با پیشینه شاعری قطع می شود.
حسین حقیقی از خوانندگان جوان نیز در ادامه با خبر دادن از انتشار قطعه جدیدش که عاشقانه ای به روایت یک همسر شهید است، دو قطعه «خلوت خوب» با شعری از حامد عسگری و «تماشایی» با شعری از محمدمهدی سیار را در «اتفاق ترانه» اجرا کرد.
سروش بخشش، اشکان کمانگری، مهدی سینایی و... نیز از مهمانان این نوبت از «اتفاق ترانه» بودند.
این محفل شعر و موسیقی اولین شنبه های هر ماه از ساعت 18 در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می شود و شرکت در آن برای عموم آزاد و رایگان است.