به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، گالری «سیمونلی» در هنگ کنگ از ارائه آثار جدید «گری سیمونز» شامل طراحی و نقاشیهایی خبر داد که در ادامه روند رمزگشایی این هنرمند از سیاستهای نژادی و هویت فردی در آمریکا از طریق مشخصه کارهایش؛ طراحیهای پاک شده، ادامه میدهد.
در این سری جدید ، سیمونز تصاویر به ظاهر خوش منظرهای از فانوس دریایی و برجهای دیدنی را در مقایسه با یکدیگر از لحاظ عملکرد و به عنوان استعارهای از نظارت در ایالات متحده قرار میدهد. در ضمن همزمان نمادی از امید و ستم است؛ نوری که از فانوس دریایی تابیده میشود به عنوان نقطه ورود و نشانهای از حس امنیت عمل میکند، در حالی که برخلاف حالت امیدبخش آن، برج دیدهبان استعارهای است برای دست قدرتمندی فرای قانون و نمادی آشکار برای سیستم حاکم بر زندانهای آمریکا.
در حالی که حالت پاک شده در تصاویر، آنها را غم انگیز و نامشخص میکند، با این وجود بیننده از دوگانگی آشکار درونی بین نگاه به خانهای نورانی و امیدبخش با تماشای یک برج دیدهبانی با هدف مراقبت و فشار همه جانبهی مایوس کننده تحت تأثیر قرار میگیرد. این آثار گیرا با تمرکز بر موضوعات عمیقی پیرامون نابرابری قومی - نژادی در ایالات متحده، هنرمند و بیننده را در این مبارزه دخیل میسازد.
این آثار شیوه هر کس را در تلاش برای بازسازی گذشته در حافظه شخصی و جمعی میآزماید. «سیمونز» به تلاشی برای پاککردن حافظه شخصی خود و بایگانی تصاویر ذهنیاش میپردازد ولی در عین حال عدم امکان ریشهکن کردن کلیشههای نژادی و فرهنگی را از وجدان مشترک ما انسانها نشان میدهد. رنگ خاکستری، با ادای احترام زیرکانه به گرهارد ریشتر ، رابرت راوزنبرگ و جاسپر جانسز، نادیده انگاری حضور «سیمونز» در کانون تاریخ هنری است و نوشتههای گچی پاک شده روی تخته سیاه را که در اولین نقاشیهای او در دهه 1990 به کار رفته بود ، به یاد میآورد. از نظر «سیمونز»، عمل پاککردن به داستان نازیبای اجتماعی و فرهنگی دلالت دارد و وسیلهای برای بازگرداندن، بازپسگیری و بازسازی تاریخ آفریقایی آمریکایی را فراهم میکند. همانطور که در این مجموعه آثار جدید به اثبات رسیده است، تداوم تصویرهای دلهره آور و مالیخولیایی سیمونز و پاک کردن برای از بین بردن کلیشههای عمیق ایجاد شده در گذشته کافی نیست.
«گری سیمونز» در سال 1964 در نیویورک متولد شد و در لس آنجلس و سپس در کالیفرنیا زندگی و کار میکند. وی مدرک BFA از دانشکده هنرهای تجسمی در نیویورک در سال 1988 و MFA را از موسسه هنرهای کالیفرنیا در والنسیا در سال 1990 دریافت کرد. سیمونز برای اولین بار هنگامی که کار وی در سال 1993 در دوسالانه Whitney و یک سال بعد در Black Male به نمایش درآمد، مورد توجه عموم قرار گرفت. کارهای وی در دوسالانهها، موزهها و نمایشگاههای متعددی شرکت داشته و جوایز مهمی نیز بدست آورده است.