به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از هنرآنلاین، نمایشگاه «رنگهای بازگشت» دربرگیرنده آثار 31 هنرمند بینالمللی است که کاریکاتورها، عکسها و نقاشیهای خود را در ماه مه همزمان با سالروز قدس و روز نکبت، به دلیل شرایط حال حاضر جهان که درگیر ویروس کرونا است به صورت آنلاین در فیسبوک به نمایش گذاشتهاند.
ماه مه برای فلسطینیان از اهمیت بهسزایی برخوردار است، زیرا 72 سال از روز نکبت (روز اعلام استقلال رژیم صهیونیستی) و فاجعه آن میگذرد، روزی که منجر به آوارگی بیش از 750 هزار نفر فلسطینی از خانههای خود شد. هر سال در ماه می، فلسطینیان میراث خود را جشن میگیرند و خواستار حق بازگشت به وطن خود میشوند؛ اما امسال با وجود شرایط شیوع ویروس کرونا، آنها بزرگداشتهای مختلفی را در فضای مجازی طراحی کردند که نمایشگاه «رنگهای بازگشت» یکی از آنها است.
رائد قطانانی، مسئول برگزاری این نمایشگاه میگوید: "شرایط کنونی که جهان با شیوع ویروس کرونا پشت سر میگذارد، ما را بر آن داشته است تا این نمایشگاه را که میراث فلسطین را به نمایش میگذارد به صورت آنلاین برپا کنیم."
هر هنرمندی که در این نمایشگاه شرکت کرده، موضوعی از میراث فرهنگی فلسطین را انتخاب کرده است، از مواد غذایی و معماری این سرزمین گرفته تا شغل و زندگی روزمره که بهترین دیدگاههای فرهنگی فلسطین را به نمایش گذاشته است. آثار این نمایشگاه با هدف حفظ هویت فلسطین و به نمایش گذاشتن زیباییهای میراث فلسطین و در عین حال توجه به سختیهایی که در طی سالهای اشغال با آن روبرو بودهاند، جلب میکند.
در ادامه نگاهی میکنیم به چند اثر نقاشیای که در نمایشگاه آنلاین «رنگهای بازگشت» به نمایش گذاشته شدهاند.
اثری از وائل ربیع با عنوان «وعده قدیمی» که پیرزنی فلسطینی را نشان میدهد که مشغول آسیاب کردن و مخلوط کردن ادویهجات بر پایه آویشن (یکی از ادویههای مخصوص فلسطین) است. وائل ربیع از هنرمندان پناهنده زاده قدس است که هماکنون در رامالله زندگی میکند. او که در تبعید نقاشی را آغاز کرده؛ تاکنون در نمایشگاه بینالمللی متعددی شرکت داشته و آثار او در کتابهای مصور، مجلات و نشریات بسیاری منتشر شده است.
اثری از ایرینا ناجی با عنوان «زیتون قدس» که تصویری از گذشته آرام و در صلح قدس را به نمایش گذاشته است. ناجی از هنرمندان فعال در غزه است که در آثارش همواره به معماری فلسطین توجه نشان میدهد.
اثری از حنان نخال با عنوان «در سرزمین ما باقی میماند» که یک زن فلسطینی را در فصل برداشت زیتون نشان میدهد. نخال هنرمند نوجوانی از شهر غزه است که در آثارش به موضوع هویت فلسطینی توجه دارد.
اثری از محمود ابو دغش با عنوان «بازگشت صلاحالدین» که اشارهای دارد به آزادسازی اورشلیم توسط مسلمانان از دست صلیبیون مسیحی. ابو دغش از هنرمندان معلول است که در شهر طولکرم در کرانه غربی رود اردن زندگی میکند.
اثری از اسامه شهیب هنرمند مصری با عنوان «مادیان جهاد عذرخواهی میکند». در این اثر زنان فلسطینی از گنبد مسجد الاقصی با کودکانشان محافظت و اسب سفید جهاد به آنها ادای احترام میکند. همچنین کبوتر سفیدی که نشان از تمایل صلح در این منطقه است در این نقاشی دیده میشود. شهیب یک معلم هنرهای تجسمی و خوشنویسی ساکن بندر سعید در مصر است. او در بیش از 50 نمایشگاه بینالمللی از جمله در عربستان سعودی، قطر، مصر، اردن و مراکش شرکت داشته است.
اثری از دومنیکا روژانسکا با عنوان «از میان ارودگاهها». این هنرمند لهستانی ساکن کراکوف، تصویری از کوچههای باریک و خانههای کوچکی را که بسیاری از فلسطینیها در نتیجه اشغال صهیونیستها در آنها زندگی میکنند را به نمایش گذاشته است. این اثر شرایطی را که فلسطینیها در اردوگاههای پناهندگی در آن زندگی میکنند، نشان میدهد. روژانسکا که چندین نمایشگاه در لهستان داشته از هنر خود برای ارتقاء آگاهی از اهداف فلسطین استفاده میکند.
اثری از عمر احمد بدور هنرمند اردنی با عنوان «ما باقی میمانیم تا زمانی که آویشن و زیتون باقی میمانند». در این نقاشی زنی فلسطینی دیده میشود که بدن خود را در ریشههای یک درخت زیتون پراکنده میکند. این اثر نمادی از مقاومت مردم فلسطین و دلبستگی آنها به سرزمینهایشان است. این اثر نشانی از غم و اندوه هنرمندی دارد که ویرانیهای ناشی از شهرکسازی صهیونیستها را منعکس میکند، زیرا درختان زیتونی که توسط فلسطینیها به عنوان نوعی امرار معاش برای نسلها کاشتهاند، برای شهرکسازی، از بین میبرند.
اثری از دالیا کیلانی هنرمند فلسطینی - آمریکایی با عنوان «من از آنجا هستم». این هنرمند عناصر اصلی میراث فلسطین، از لباس تا معماری و همچنین میوه انار و کبوتر را به عنوان نشانگانی از زندگی و صلح به تصویر کشیده است. بر لباس اصلی نقش شده در این نقاشی، مساجدی با نماد هلال ماه را نشان میدهد که اشارهای دارد به موضوع گسترش ممالک اسلامی و فتوحات متعدی که لشکر اسلام در گذشته بدست آورده و برای تمایز میان کلیساها و مساجد، هلال ماه را بر گنبد مساجد نصب میکردند.