به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، بهرام عظیمی کارگردان و انیمیشنساز ایرانی و از داوران مسابقه بینالمللی کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست میدهیم» با اشاره به فعالیت کارتونیستها در روزهای قرنطینه و شیوع ویروس کرونا گفت: تقریبا در این یک ماه اخیر که کشور با مشکلات ویروس کرونا درگیر شد، شاهد این هستیم که فضای هنرهای تجسمی بهویژه کاریکاتور یا کارتون خیلی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و به عبارتی به زبانی برای اطلاعرسانی و قدردانی تبدیل شده است و کاریکاتوریستها بهصورت خودجوش شروع به فعالیت در صفحات شخصی خود کردند.
وی در تشریح آثار تولید شده متناسب با شیوع ویروس کرونا و مبارزه همگانی با آن گفت: این آثار معمولا توسط هنرمندان با ۲ رویکرد تولید شدند که در برخی آثار بهصورت مستقیم به ویروس کرونا اشاره داشتند و طنز را دستمایه این آثار قرار دادند و در آثار دیگر هنرمند به دنبال انتقال پیامهایی در رابطه با تاثیر جامعه درمانی کشور همچون پرستاران و پزشکان در این شرایط بحرانی بودند و به عبارتی محتوای آثار به قدردانی و اطلاعرسانی اختصاص داشت که چگونه این افراد در مکانهای پرخطر به دور از خانواده در حال خدمت به کشور خود هستند.
عظیمی سهلالوصول بودن این هنر را امکانی در سراسر جهان عنوان کرد که در این شرایط توانست بیشترین تولید و اثرگذاری را داشته باشد، درحالیکه هنرهایی همچون سینما، تئاتر، موسیقی و شعر قادر نبودند به سرعت تولیداتی با مضمون ویروس ارائه دهند و همین تمایز باعث شد که کارتون در میان هنرهای دیگر بیشترین سهم را داشته باشد.
وی که در حال حاضر داوری مسابقه بینالمللی کارتون «ما کرونا را شکست میدهیم» را نیز برعهده دارد، بر کیفیت بالای آثار ارسالی به این رویداد تاکید کرد و گفت: این رویداد ثابت کرد که هیچ هنری همچون کارتون نمیتواند پس از گذشت ۱۰ روز از انتشار فراخوان بینالمللی، این حجم آثار خوب را دریافت کند. بهطوریکه در انتخاب آثار این رویداد به سختی میتوانستیم کاری را کنار بگذاریم.
این هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی و نمایش، دربرگیری موضوع کرونا را جهانی عنوان کرد و گفت: کرونا به عنوان بحرانی که تمامی مردم جهان را با خود درگیر کرده است به یک تجربه جمعی در عینیت بدل شده است که نشانههای بصری آن در آثار هنری برای تمام مردم جهان قابل خوانش است و همین امر مهمترین ویژگی آثار مرتبط با کرونا است که محدود به یک جغرافیا نیست و میتواند بستر گفتوگو میان هنرمندان و مخاطبان جهان را فراهم کند. برای مثال تصویر چهره پرستاری که ماسک، رد زخمی را بر روی پوست صورتش برجای گذاشته برای همه معنای ایثار و از خودگذشتگی است.
عظیمی پشتکار و عشق را مهمترین ویژگی کارتونیستهای موفق دانست و گفت: اگر کسی در کارش این ویژگیها را داشته باشد بدون شک آثارش مورد توجه قرار میگیرد و میتواند مسیر پیشرفت را هموار کند و اگر خوب کار کند، قلم شیرین داشته باشد و موضوعات به روز را شناسایی کند، بدون شک مردم با آثارش ارتباط برقرار میکنند و مشهور خواهند شد.
وی افزود: تفاوتی میان نسل جدید و قدیم در هنر وجود ندارد. در هر دورهای هنرمندان خوب، متوسط و ضعیف داشتهایم. همیشه افرادی خوب کار میکردند و برخی هم با هیاهو به دنبال این بودند که فضا را شلوغ کنند. اگر اثر خوب خلق کنید مخاطب خود را خواهید داشت و اینکه دایم گلایه کنید «کارم خوب است اما من را تحویل نمیگیرند و به من جایزه نمیدهند» شما را به جایی نخواهد رساند.
این مدرس دانشگاه با انتقاد از مواجهه مدیران رسانهها با هنر کاریکاتور در مطبوعات گفت: بسیاری از دبیران، سردبیران و مدیران مسئول، فهم و شناختی از این هنر ندارند و برخی دیگر به دلیل رویکرد انتقادی این هنر میترسند که برایشان دردسرساز شود؛ همین دلایل سبب شده است که این هنر در مطبوعات رو به انزوا رود و همین نبود حمایت سبب شده است که اکثر هنرمندان ترجیح دهند به صورت مستقل آثارشان را در صفحات شخصی در شبکههای اجتماعی ارائه کنند. من شخصا برای مطالعه اخبار، دیگر رسانههای سنتی را دنبال نمیکنم و با وبگردی در رسانههای مجازی اطلاعات خود را دریافت میکنم.
این هنرمند پیشکسوت با تشریح شیوههای ارائه آثار اظهار کرد: در حال حاضر صفحههای شخصی هنرمندان امکانهای جدیدی برای ارتباط با مخاطبان فراهم کرده که سبب شده است مردم با این هنر عامهفهم ارتباط بیشتری برقرار کنند. من شاگردان متعددی دارم که در حال حاضر هزاران نفر دنبالکننده در فضاهای مجازی دارند و از این بستر در راستای فروش آثارشان نیز بهره میبرند.
وی گفت: برخی گالریها نیز به دنبال نمایش آثار افراد معروف در فضای نمایشگاهی خود هستند که برای مثال اگر یک بازیگر درجه سه هم باشید نمایشگاه نقاشی برایتان برگزار میکنند، ولی از فارغالتحصیل آکادمیک هنر نمونه کار میخواهند که شاید یک یا دو اثر را برای نمایش آن هم برای دو سال بعد انتخاب کنند، اما اکنون صفحه شخصی افراد چندین برابر گالریها بازدیدکننده دارند که این امر فصل جدیدی را در ارائه آثار هنری رقم زده است.
این کارتونیست پیشکسوت دنبالکنندگان هنرمندان تجسمی را در صفحات مجازی مهم ارزیابی کرد و افزود: هنرمندان هنرهای تجسمی همچون فلان خواننده نیستند که با رفتارهای مبتذل دنبالکنندگان زیادی به دست آورند، چون در خوشبینانهترین حالت ممکن تعداد معدودی حاضر به تماشای آثارشان در یک نمایشگاه هستند و مخاطب خاص خود را دارند. بهعنوان مثال، هنرمند معرقکاری که افراد زیادی را به سوی خود و هنرش جذب میکند، توانایی هنری خود را نشان میدهد.
عظیمی در پایان درباره جدیدترین فعالیت هنری خود گفت: به صورت گروهی در حال بازنویسی فیلمنامهای با نام «پسری با ابروهای ضخیم» هستیم. این یک اثر سینمایی است که نویسندگی و کارگردانی آن را نیز بر عهده دارم.
گفتنی است، اری اوزبک؛ کارتونیست و نویسنده از ترکیه، به عنوان رئیس هیئت داوران، لیوی وانگ؛ رئیس انجمن بینالمللی کارتون و انیمیشن در چین، نیکلاو ورونتسوف؛ کارتونیست و تصویرساز کتابهای کودکان از روسیه و مارسیو لیته؛ کارتونیست و رئیس سایت برزیل کارتون Brazilcartoon از برزیل و اسپیرو رادولویچ؛ کارتونیست و مسئول سایت کارتون حیوانات Animal Cartoon ترکیب هیئت داوران خارجی این مسابقه را تشکیل میدهند.
علاوه بر محمدحسین نیرومند، بهرام عظیمی و سیدمسعود شجاعی طباطبایی؛ سلمان مهذبیه، هنرمند کارتونیست و مسئول تولیدات فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به عنوان نمایندهای از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ترکیب داوران ایرانی اضافه شد.
۴۳۶ هنرمند ایرانی، ۸۲ هنرمند ترکیهای، ۷۲ هنرمند چینی، ۷۵ هنرمند هندی، ۷۰ هنرمند اندونزیایی، ۴۸ هنرمند برزیلی، ۳۰ هنرمند روسی، ۲۶ هنرمند صربستانی و ۲۵ هنرمند اوکراینی در مسابقه شرکت کردند.
شایان ذکر است، با پایان مهلت ارسال آثار به مسابقه بینالمللی «ما کرونا را شکست میدهیم»، هنرمندان کاریکاتوریست بیش از ۸۸ کشور در این مسابقه شرکت کردند. از میان آثار رسیده بیش از ۲۱۸۸ اثر در سایت ایران کارتون به نمایش درآمد که تاکنون حدود دو میلیون نفر از این آثار دیدن کردند.
هم اکنون حدود ۵۰ تا ۶۰ اثر از آثار جشنواره با سایزهای ۱۰۰ در ۷۰، در نگارخانههای حوزه هنری به نمایش درآمدهاند و نمایشگاه آنها فعلا ادامه دارد. تعداد فینالیستهای جشنواره ۵۰ نفر است که آثار عدهای از آنان در این نمایشگاه نیست.