به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، تابلو نقاشی «شب قدر» اثر استاد عبدالحمید قدیریان ایام قدر ماه مبارک رمضان سال پیش در نگاهخانه حوزه هنری رونمایی شد. قدیریان که بارها با آثار مذهبی خود چشم همگان را به خود جلب کرده است، در مورد این اثر گفت: این تابلو یکی از مجموعه آثار پژوهشی در مورد شب قدر و اهل بیت(ع) است که در حال تکمیل و آمادهسازی است.
قدیریان در مورد زمان تولید این اثر افزود: تابلو «شب قدر» یکی از آثاری است که در این مجموعه تولید شده است. این اثر کاری است که با این موضوع در سال 98 کشیدهام.
وی در ادامه گفت: هنرمندان به طور معمول تصاویری را روی بوم میآورند که حاوی نکات مورد نیاز جامعه باشند تا یادآوری شود. یکی از این نکات شب قدر است که عموما آن را یک ارتباط دلی بین خود و امام خود میدانیم. در حالی که این نگاه به شب قدر خیلی سطحی و حداقلی است. چرا که شب قدر، شب فرماندهی کل سال جاری است و برای تمامی مردم جهان تصمیمگیری میشود. به این ترتیب در این شب رویدادهای سال جاری را برای همگان رقم میزنند و امام علی(ع) پای آن را امضا میکنند.
قدیریان گفت: وجود شب قدر به معنای برنامه دقیق خداوند برای دنیا و آخرت مردمی است. به بیانی دیگر در این شب بر اساس یک دورنمایی دقیق، خداوند به حساب و کتاب میپردازد و شب قدر را به عنوان اتاق برنامهریزی خود به کار میگیرد.
شب قدر / عبدالحمید قدیریان
این استاد چیرهدست هنر انقلاب افزود: هر شب قدر، خداوند هر انسان را یک قدم به جلوتر میبرد. اما سوال اینجاست که پایان این قدمها به کجا ختم میشود و خداوند برای آن چه برنامهای دارد؟ اگر همه ما به این موضوع توجه کنیم و برایمان به فرهنگ قلبی تبدیل شود، میتوانیم به جای تصمیمگیری بر اساس علوم غربی و یا منویات شخصی به سوی برنامهریزیها الهی حرکت کنیم. اگر چنین شود پتانسیل حرکتمان بسیار قوی میشود.
قدیریان با اشاره به تابلو «شب قدر» خود ادامه داد: این تابلو به نوعی تلنگر و یادآوری اهمیت شب قدر است که امور به وسیله نور مقدس به سوی زمین نازل میشود. این نور از حضرت زهرا (س) آغاز میشود و به کمک فرشتگان، صالحین و شهدا به دست امام زمان(عج) میرسد.
قدیریان در پایان گفت: در مباحث تصاویر دینی و معارفی بسیار ضعیف هستیم. با اینکه بسیار کار سختی است اما باید در این مسیر گام برداریم تا یک تصویر شاخص برای افزایش سرعت رشد معرفتی جامعه خود به نمایش بگذاریم. به این ترتیب تابلو «شب قدر» را یک اثر پژوهشی میدانم. این اثر نمونه اول این روند پژوهشی در راستای دریافت معرفت به نورانیت است.