موزه سیال گوگنهایم بیلبائو، موفقیت نهایی "گری" در معماری ساختارشکن است
شکلی ازساختارشکنی با استقلال کمتر را یکی از معماران معروف معاصر، "فرانک گری" متولد کانادا، تجربه کرد. به نظر می رسد که "گری" از استعدادش بیش از اندیشه اش پیروی می کند.
تمام موج ها و انحناهای غیرعادی در موزه ها، سالن های کنسرت و ساختمان های دانشگاهی ساخته شده به دست "گری" مستلزم شیوه هایی از امور معماری برای آزمایش بارگذاری و سازه ی آن بود. شرکت او پیشگام استفاده از نرم افزار نمونه سازی رایانه ای به نام کاتیا بود که تا پیش از آن فقط در صنعت استفاده می شد. نسخه ی اصلاح شده ی آن نرم افزار که برای مهندسان و سازندگان محاسبه می کرد چه نوع از مصالح و سازه، ساختمان را تحت فشار طبیعت پابرجا نگه می دارد، در محاسبه ی بهترین بارگزاری و هندسه برای شکل های دونیمه و تندیس وار "گری" مفید بود.
موزه گوگنهایم بیلبائو یکی از چند موزه متعلق به بنیاد گوگنهایم نیویورک است و شامل آثار هنرمندان اسپانیایی و بینالمللی است.
این موزه دارای شکل خاص و عجیب به صوت منحنیهایی مختلف طراحی شده که در نوع خود یکی از بهترین طراحیهای ساختمان در جهان است. منحنیهای این ساختمان بنا بر گفته "فرانک گری" آن به دلیل بازتاب نور به این شکل طراحی شدهاند.
وقتی در سال ۱۹۹۷ این موزه به روی عموم مردم باز شد به دلیل سبک طراحی خاص خود سر و صدا زیادی در جهان به عنوان یک ساختمان تماشایی در جهان به پا کرد.شکل اصلی این بنا شبیه یک کشتی است که شیشههای به کار رفته در آن شبیه فلس ماهی است. بازتاب نور نیز به دلیل وجود درخشندگی تیتانیوم در این بنا است.
طراحی موزه گوگنهایم بیلبائو همانند موزه گوگنهایم نیویورک با طراحی فرانک لویدرایت یک رویداد فوق العاده و استثنایی در تاریخ معماری محسوب میشود.
گوگنهایم در شهرهای بیلبائو اسپانیا، ونیز کشور ایتالیا، ابوظبی امارات و برلین کشور آلمان دارای شعباتی است.